SEO svépomocí II. – off-page faktory & linkbuilding

24. 5. 2019
Martin Kuchovský
Vedoucí marketingu, SEO specialista
11 min

Právě jste se pustili do druhého článku ze série SEO svépomocí (první část o on-page faktorech si přečtěte zde). Tento měsíc vám ukážu další 4 tipy, díky kterým si šplhnete u vyhledávačů, a dlouhodobě tak zvýšíte návštěvnost vašeho e-shopu či webu z neplaceného vyhledávání. To vše bez toho, abyste se byť jen jedinkrát museli přihlásit do administrace vašeho e-shopu. Jak to?

Google, Seznam a další určují pozice ve výsledcích vyhledávání na základě stovek různých hodnotících signálů (faktorů), z nichž se velké množství přímo netýká obsahu vašeho webu (proto off-page – volně přeložitelné jako „mimo stránku“). Přesto je však možné a výhodné je ovlivňovat.

SEO komunita se celkem jednomyslně shoduje na tom, že nejsilnějšími off-page faktory vůbec jsou počet a kvalita domén, ze kterých na váš e-shop/web vedou odkazy [1] [2] [3] . Aktivitám, jejichž cílem je získávání odkazů pro vlastní web, se slangově říká „link building“. Právě u něj s optimalizacemi začněte. Pojďme na to!

1. Získejte zpětné odkazy u partnerů

Nejlepší odkazy (linky) pro potřeby SEO jsou z webů, které jsou tematicky spjaté s tím vaším. Pro většinu e-shopů můžete množství právě takových odkazů získat velmi snadno. Kde? U obchodních partnerů. Dodavatelé a jiné spolupracující firmy často na svých webech uvádějí sekce věnované svým odběratelům a partnerům:

Zpětné odkazy od obchodních partnerů získáte snadno. Pokud se neodkáží sami, většinou stačí jen zvednout telefon či napsat mail.

 

Odkazy z webů obchodních partnerů a dodavatelů jsou většinou vysoce relevantní.


V některých případech se na vás dodavatelé odkáží sami, někdy je však třeba jít štěstíčku trochu naproti. Jelikož je však v jejich zájmu informovat zákazníky o prodejních místech svých výrobků, odkaz i tak často získáte za cenu telefonátu či mailu. V nejhorším případě za láhev dobrého vína.

U webů, které nejsou dodavatelem, ale jen partnerem je již získání odkazu těžší. Druhá strana vám totiž nejspíš navrhne dohodu „odkaz za odkaz“. To by měla být vždy až ta poslední možnost, u vyhledávačů si se vzájemnou výměnou moc nepomůžete. Pokud je to možné, budujte odkazy pouze jednou stranou i za cenu časových či hmotných nákladů. Nebo pro sebe alespoň vyjednejte lepší odkaz na lepším místě, než sami poskytujete. Příklad: Za odkaz na blogu, v aktualitách či na homepage (mimo patičku!) partnera nabídněte odkaz do sekce „partneři“.

Něco navíc pro pokročilé: Odkazy z různých domén mají jakožto hodnotící faktor pro vyhledávače různou váhu. Nejlépe přínos odkazu z konkrétní domény odhadnete pomocí SEO nástroje Marketing Miner. Po registraci (potřebný tarif Minee je zdarma) zadáte do pole „Získej kompletní analýzu klíčových slov nebo domén“ doménu, která vás zajímá. Na jedno kliknutí pak získáte seznam klíčových slov, na která se doména objevuje ve výsledcích vyhledávání:

Není odkaz jako odkaz. Dobrou metrikou k posouzení jejich kvality je viditelnost odkazující domény ve vyhledávání.

 

Co mi říkají tato čísla? Kdybych nabízel mobilní telefony, bude pro mě odkaz z alza.cz mít cenu zlata.


Vidíte zde klíčová slova, která jsou blízká vašemu předmětu podnikání? Na dobrých pozicích? Výborně! Odkaz z takové domény vám pomůže. Ideální stav pak bude, pokud na váš web povede odkaz z některé ze stránek, které se na tato klíčová slova umisťují na předních pozicích. Není to však podmínka. 

2. Zajistěte si odkazy u oborových organizací

Druhý off-page tip se také týká linkbuildingu (zažitý markeťácký název pro budování odkazů). Odkazy z webů oborových organizací, sdružení, asociací nebo státní správy patří mezi ty vůbec nejcennější. Proč? Často se jedná o projekty a organizace, které jsou autoritou v oboru. Navíc zde existují přirozené vstupní bariéry. Pro firmy či osoby je zpravidla složité stát se členem takovéto organizace. Vyhledávače jsou si toho dobře vědomy, a přikládají tak odkazům z těchto autoritativních domén velkou váhu při řazení výsledků vyhledávání. Konkrétní příklady takovýchto organizací a bariér ke vstupu a získání odkazu:

Puncovní úřad (http://www.puncovniurad.cz) – nutnost registrovat činnost prodeje drahých kovů a šperků.

Realitní komora České republiky – členství je podmíněné živnostenským listem a schváluje jej vedení komory. (https://www.realitnikomora.cz)

Česká advokátní komora (https://www.cak.cz) – potřebujete právní vzdělání a následné uznávací zkoušky.

Asociace pro elektronickou komerci (https://www.apek.cz) – členství podmíněné poplatkem 1000 Kč měsíčně.

Podobné organizace existují pro většinu předmětů podnikání. Možná zjistíte, že již členem jste a odkaz máte. Pokud ne, opět si vystačíte s emailem a telefonem.

Získat odkazy z oborových organizací je pro nezasvěcené těžké. Právě proto jsou však pro SEO ceněné.

 

Za členství v profesních asociacích se vyplatí platit. Odkazy jsou zpravidla silné.


3. Získané odkazy evidujte a kontrolujte jejich platnost

Weby se neustále vyvíjejí, optimalizují, přepisují. A odkazy tím bohužel úmyslně i omylem zanikají. Pracně vydobytý link může z webu zmizet během pár vteřin. Pár takových ztrát ještě samozřejmě neznamená jistý propad ve vyhledávání. Pokud však postupem času přijdete o více odkazů z autoritativních a relevantních domén, můžete počítat s poklesem návštěvnosti. Ve vašem zájmu je tak o mizejících odkazech vědět co nejdříve. I když se vám třeba ve výsledku nepodaří žádný zachránit, budete alespoň vědět, že zmizel, a přizpůsobíte tomu své SEO aktivity a očekávání vývoje pozic ve vyhledávání. Případně se pustíte do hledání nových příležitostí včas. Tedy před tím, než dojde k propadu návštěvnosti e-shopu či webu.

Existuje množství placených i free nástrojů pro kontrolu funkčnosti odkazů. Použijte třeba český Marketing Miner. V tarifu Minee můžete zdarma evidovat až 100 odkazů:

 

Získané odkazy se vyplatí evidovat a kontrolovat jejich platnost. Marketing Miner nebo Collabim pomůže s obojím.

 

Sledování platnosti zpětných odkazů je díky šikovným českým nástrojům snadné a zdarma.


Další dobré nástroje pro sledování zpětných odkazů zdarma jsou například: Collabim (tarif „FREE“) nebo SEMOR v tarifu „FREELANCE“. Do začátků nesáhnete vedle ani s jedním. 

Něco navíc pro pokročilé: Kromě samotné funkčnosti vám Marketing Miner napoví mnoho dalších zajímavých informací, které jsou pro linkbuilding užitečné. Vypíchl bych z nich zejména pozici v kódu a anchor text. Jak už jsem zmínil v kapitole o partnerech, kvalita odkazu je ovlivněna i jeho umístěním na webu. Vyšší pozice v kódu je tak vedle relevance domény dalším dobrým (i když ne absolutně neomylným) indikátorem, kvalitního odkazu. Co se anchor textů týče, jsou pro vyhledávače jedním z vodítek, podle kterých vyhodnocují relevanci cílové stránky obsahu. O tom, jak s nimi v linkbuildingu správně pracovat se dozvíte například v článku: Jak na vyrovnané texty v odkazech.

4. Sledujte zmínky o své značce

Získat okazy od obchodních partnerů a oborových organizací je relativně lehké. Pořád však existuje i jednodušší linkbuildingová metoda! Většina webových projektů časem doroste do fáze, kdy se zpětné odkazy začnou hrnout samy. Přirozeně a bez námahy. Někdy se však slibný odkaz přece jen zasekne na tom úplně posledním krůčku a … zůstane jen textem. To se prostě bude stávat a není důvod nad tím věšet hlavu. Za prvé: množství textových zmínek o vašem webu či značce je součástí širšího spektra off-page hodnotících faktorů pro vyhledávače. Za druhé: pořád máte šanci, že autora k vytvoření odkazu popostrčíte. Jak se ale dozvíte, že se o vás na webu mluví? Opět s pomocí chytrého nástroje. Služba Google Alerts (opět zdarma) vám bude po zadání několika údajů veškeré zmínky posílat přímo na mail:

Monitorovat zmínky o své značce či produktu se vyplatí. Z pozitivní zmínky je jen krůček k zisku odkazu.

 

Pozitivní zmínku o vašem webu můžete snadno přetavit v odkaz. Pokud se o ní tedy dozvíte.


Pro začátek doporučujeme začít s nastavením „Zdroje: Automaticky“, „Kolik: Všechny výsledky“ a „Oblast: Všechny regiony“. Pokud vám bude Google zmínek zasílat příliš, můžete následně nastavení upravit.

Přetavení zmínky v odkaz se pak řídí stejnými pravidly, jako získání odkazů od partnerů či oborových asociací. Slušně požádejte mailem či po telefonu, jestli by autor místo textu nevytvořil zpětný odkaz (platí samozřejmě jen pro pozitivní či neutrální zmínky o značce).

Něco navíc pro pokročilé: Sledování zmínek na webu má mnoho užitečných marketingových přínosů přesahujících klasický linkbuilding. Tím největším z nich je bezpochyby automatické získávání upřímné zpětné vazby. Pozitivními ohlasy se můžete pochlubit, na ty negativní zase hbitě reagovat, než v uživatelích přerostou ve frustraci. V neposlední řadě pak nezapomínejte na to, že špehovat můžete i konkurenci! Pro pokročilejší monitoring zmínek je vhodné využít specializovaného software jako Mention. Kromě webů za vás pohlídá i zmínky na sociálních sítích.

To je pro dnešek vše. Můžete se vrhnout na lov prvních linků! Jakékoliv dotazy ohledně popsaných tipů, nástrojů a technik rád zodpovím na mailu: kuchovsky@itstudio.cz

Tip na další čtění: Ve článku Marketing Miner – univerzální pomocník pro marketéry naleznete více praktických informací o fungování tohoto fikaného nástroje. Dozvíte se tam například, pro které specializace online marketingu je také využitelný. SEO jeho možnosti rozhodně nekončí.


Nemáte čas brouzdat internetem?