SEO svépomocí I. – on-page faktory

21. 1. 2019
Martin Kuchovský
Vedoucí marketingu, SEO specialista
12 min

Tento měsíc mám pro vás první článek ze série SEO svépomocí.

  1. Hlavním cílem textů z této nové rubriky je dát provozovatelům e-shopu do rukou osvědčené informace a nástroje, díky kterým budou moci s optimalizací pro vyhledávače začít sami ihned po přečtení.
  2. Druhotným cílem je pak snaha o zboření představ či obav, že je SEO něco naprosto neuchopitelného a složitého. Ve skutečnosti je to poctivá systematická práce říznutá kreativou a analytikou.

Důležitá poznámka na úvod: článek není určen pro ty z vás, kdo o optimalizaci webů pro vyhledávače (SEO) slyší poprvé. Úplné začátečníky odkazuji na blog Pavla Ungra nebo skvělý úvod do problematiky od ContentKing.

První text ze série bude zaměřený čistě na tzv. on-page SEO faktory. Budeme se tedy bavit o tom, jak optimalizovat samotný obsah vašich stránek. Naopak se vůbec nebudeme zabývat externími (off-page) hodnotícími faktory vyhledávačů. O off-page tipech pojednává druhý článek ze série SEO svépomocí

Co tedy zaručeně nastartuje návštěvnost vašeho e-shopu z neplaceného vyhledávání? 

1. Originální a užitečné texty

Vytvořit chytlavé a účinné prodejní texty pro e-shop není snadné. Zvláště pak v případech, kdy prodáváte 100 000 produktů rozdělených do 1 000 různých oddělení. To nejméně pracné, ale přitom nejdůležitější, však zvládnete i bez vlastního copywritera. Stačí nekopírovat texty dodavatelů či konkurentů. Vyhledávače poznají, kdo byl první a kdo si chtěl jen ulehčit práci. Dokonce i žádný text bude v 99 % případů pro SEO lepší než ten zkopírovaný.

Nepřebírejte texty konkurentů a dodavatelů. Spíše pomůžete jim než sobě.

 

Nepřebírejte texty konkurentů a dodavatelů. Většinou pomůžete jim a ne sami sobě.


Jediným místem, kde převzaté texty dodavatelů s odřenýma ušima projdou, je detail produktu. I zde by se však využití cizích materiálů mělo omezit na technické údaje. Co se týče ostatních textů na detailu, většinou se nejedná o činnost s dobrým poměrem čas/přínos. Raději si otextujte alespoň ty nejdůležitější kategorie produktů. Při psaní myslete neustále na to, že píšete pro lidi, nikoliv pro Google nebo Seznam. Klíčová slova spjatá s tématem a jejich synonyma používejte v textu přirozeně (inspiraci pro ně najdete v Návrhu klíčových slov Skliku nebo Keyword Planneru od Google) a vyvarujte se přílišnému opakování stejných frází.

Texty se snažte nezaměřovat přímo na produkty a jejich fyzické vlastnosti. Centrem pozornosti není vaše nabídka, ale uživatel, který na web přišel s nějakým problémem. Poraďte mu, jak jej z vaší pomocí vyřeší. Pěkné texty zaměřené na uživatele a jeho obtíže má například jeden e-shop s výživou. Inspirujte se a tvořte podobné:

Texty kategorií e-shopu nemají být jen omáčkou. Nabídněte jejich prostřednictvím uživatelům webu řešení na jejich problémy. Pomozte s výběrem.

 

Texty kategorií e-shopu nemají být jen omáčkou. Poraďte uživatelům účinné řešení jejich problémů.


Osvědčeným magnetem na návštěvnost z neplaceného vyhledávání je také tvorba doprovodného obsahu (blogu). Jeho psaní se však vyplatí pouze v případech, kdy tématy pokrýváte reálné problémy a témata, která lidi zajímají. Tedy taková, která uživatelé hledají přes Google či Seznam (na hledání témat je skvělý nástroj keywordtool, vystačíte si však i s Sklikem). Mocnou SEO zbraň však z doprovodných článků všeho druhu uděláte až pomocí chytře vložených interní odkazů.

Něco navíc pro pokročiléZ testu australského SEO specialisty Dana Petrovice vyplývá, že využíváním neoriginálního obsahu můžete dokonce pomoci konkurentům. Google totiž může přičítat veškeré odkazy mířící na stránku s neoriginálním obsahem originálnímu tvůrci.

2. Interní odkazy

Odkazy (linky) vedoucí mezi jednotlivými podstránkami vašeho webu jsou tím nejsilnějším nástrojem, který v rámci on-page optimalizace pro vyhledávače máte v rukou. Podstránky, na které vede velké množství odkazů vnímají vyhledávače jako důležité a hodné vysokých pozic. Stránky, na které vede málo nebo žádné odkazy jsou tak odsouzeny k zapomnění. Počet interních linků vedoucích na jednotlivé podstránky vašeho webu či e-shopu zjistíte jednoduše v Google Search Console. Pokud vaše nejdůležitější stránky nejsou v přehledu vysoko, vytvořte na ně více odkazů.

Základní přehled o tom, na jaké stránky vám míří nejvíce interních odkazů získáte v Google Search Console na pár kliků.

 

Základní přehled o tom, na jaké stránky vám míří nejvíce interních odkazů získáte v Google Search Console na pár kliků (sloupec úplně vpravo).

Vyhledávačům však nejde jen o počet odkazů. Důležitá je i jejich forma a umístění v rámci celé stránky. Obecně lze říct, že čím výše se odkaz na stránce nachází, tím je silnější. Stejně tak pomůže, pokud je odkaz obklopen kvalitním textem souvisejícím s cílovou stránkou. Velmi silnými odkazy jsou například ty vedoucí z oblíbených blogových článků. Tedy alespoň v případech, kdy jsou tematicky spjaté s cílovou stránkou odkazu. Takto provázaný blog s nabídkou e-shopu má například tento e-shop s dekoracemi:

Dobře s interními linky pracují například na tomto blogu o bydlení a dekoracích.

 

Příklad vhodně umístěného interního odkazu (skandinávský styl) uprostřed textu.

Plná síla interního prolinkování se projeví v momentě, kdy odkazy vedoucí ze silných stránek (například onen zmíněný blogový příspěvek) podpoříte vhodnými texty odkazů, tzv. anchor texty. Tyto texty vyhledávačům napovídají, o čem cílová stránka pojednává. Použitím určitého slova či fráze tak přímo zvyšujete šance, že se na ni cílová stránka bude objevovat ve výsledcích vyhledávání. Nezapomeňte ale na to, aby vše vypadalo přirozeně. Do jednoho textu vkládejte maximálně pár odkazů (ideálně jeden). Jako texty odkazů pak používejte i blízká synonyma. Pokud budeme například optimalizovat stránku s běžeckými botami Adidas, měly byste na ni odkazovat přes množství různých anchor textů, například: běžecké boty adidas, tenisky adidas, sportovní boty adidas, boty na běhání apod.

Důležité je vždy volit taková slova, která lidé skutečně hledají (zjistíte například v Návrhu klíčových slov Sklik) a na která je vaše optimalizovaná stránka hodnotnou odpovědí.

Něco navíc pro pokročilé: Andy Drinkwater vám ve skvělém článku poradí, jak ze svého existujícího obsahu vymáčknout co nejvyšší návštěvnost. A to výhradně pomocí interních odkazů.

3. Vyladěné titulky a popisky (meta data)

Vysoké pozice ve výsledcích vyhledávání neznamenají automaticky vysokou návštěvnost webu. Být jednička na Google je k ničemu, pokud na váš nemastný a neslaný výsledek nikdo neklikne. Způsobů, jak své titulky (tučný modrý nadpis výsledku) a popisky (menší ale delší černý text) zatraktivnit je spousta. Funguje například:

  1. Pochlubit se prodejními výhodami – Do popisku zahrňte fráze jako:  „Doprava zdarma“, „Zítra u vás doma“, „Jediný prodejce značky ©“ apod.
  2. Ohánět se čísly – Čísla jsou zajímavá, úderná a dokáží přesvědčit lépe než tisíc slov: Obohatit jimi můžete titulky i popisky: „100 458 tenisek skladem“, „1800 Kč  1200 Kč“, „Nejlepší běžecké batohy 2019.“
  3. Vyzívat k akci – „Vyberte“, „Kupte“, „Získejte“ a podobné výrazy nenápadně postrkují uživatele ke kliknutí právě na váš odkaz ve výsledcích vyhledávání.
  4. Zmínit značku – Titulky obsahující název značky působí důvěryhodněji. Osvědčená je například tato forma: „Mobilní telefony, mobily | znacka.cz.“
  5. Využít barev – Smajlíci a emotikony mezi modro-šedou masou textu vynikají. Nebojte se je využívat.   

Při tvorbě textů myslete na to, aby délka titulku nepřesáhla 70 znaků včetně mezer. Maximální délka popisku by pak neměla přesáhnout 156 znaků včetně mezer. Příklady povedené práce s meta daty:

Mezi konkurenty musíte ve vyhledávačích vyniknout. Jinak jsou dobré pozice k ničemu.

 

Mezi konkurenty musíte ve vyhledávačích vyniknout. Jinak jsou dobré pozice k ničemu.

U meta popisků a titulků jde vždy o to vyčnívat. Uvedené příklady tak budou fungovat pouze v případě, že všichni ostatní ve výsledcích vyhledávání neudělají totéž. Ve vzácných případech může u meta dat méně být více!

Něco navíc pro pokročilé: Díky skvělému nástroji od seomofo si můžete nasimulovat, jak vaše popisky a titulky budou vypadat ve skutečných výsledcích vyhledávání. Navíc můžete v nástroji simulovat i strukturovaná data, díky kterým svůj výsledek obohatíte o cenu, hodnocení, skladovost a další užitečné informace. Zde se však již neobejdete bez programátora nebo zkušeného marketingového specialisty.

4. Optimalizované obrázky

Poslední oblastí, kterou můžete v rámci on-page SEO relativně snadno ovlivnit svépomocí, jsou obrázky. Jejich vyladěním dosáhnete lepších pozic v textovém i obrázkovém vyhledávání. Stejně jako u psaní textů je to však běh na dlouhou trať (pokud nemáte proces optimalizace zautomatizovaný). Ručně tak doporučujeme obrázky manuálně optimalizovat jen na těch nejdůležitějších podstránkách. Tedy na těch, které vám generují nejvíce zisku. Nejsnáze využitelnou příležitostí k optimalizaci je v případě obrázků jejich velikost. Příliš velké nekomprimované obrázky jsou zdaleka nejčastějším důvodem, proč jsou weby pomalé. Kvůli uživatelům i vyhledávačům však chcete, aby se vaše stránky načítaly co nejrychleji. Google ve výsledcích vyhledávání otevřeně upřednostňuje rychlejší weby před těmi pomalejšími. Běžte mu naproti a servírujte své obrázky v rozumných datových objemech. Weby na předních pozicích to už dávno dělají.

Optimalizací obrázků si pomůžete nejen v obrázkovém vyhledávání. Zrychlení pocítíte i u pozic v tom textovém.

 

Optimalizací obrázků si pomůžete nejen v obrázkovém vyhledávání. Z rychlejšího webu budete těžit i v tom textovém.

Nejbezpečnější volbou (když pomineme modernější, avšak méně podporované formáty jako webp a jpeg 2000) pro obrázky je použít progresivní jpeg, tedy formát, který je pro weby přímo určen (načítají se rychleji než klasické jpeg nebo png). Vystačíte si však i s běžným jpeg. Neoptimalizované obrázky si nahrajte do libovolného editoru (například Photoshopu) a exportujte je v takové kvalitě a rozměrech, aby velikost obrázku nepřesáhla 100 kb. V závislosti na vašem oboru podnikání však mohou stačit i menší obrázky. 

Progresivní jpeg je pro webové obrázky jako dělaný. Vytvoříte si jej například pomocí Photoshopu.

 

Progresivní jpeg je formát přímo určený pro webové obrázky.

Závěrem pak obrázky prožeňte skrz některý bezztrátový kompresor. Můžete použít například online nástroj compressjpeg.com nebo desktopovou aplikaci FileOptimizer. Výsledek bude stejný. Kompresí získáte stejně kvalitní ale datově úspornější verze obrázků. U jpeg obrázků se úspora pohybuje mezi 10 až 60 % původní velikosti.

Bezztrátová komprese ušetří drahocenné kilobajty. Vystačíte si s nástroji zdarma.

 

Bezztrátová komprese ušetří drahocenné kilobajty. Vystačíte si s nástroji zdarma.

Poté, co získáte optimálně velké obrázky, je vhodné vyhledávačům napovědět, čeho se obrázky týkají. Doba, kdy půjde pomocí strojového učení spolehlivě odhalit, co se nachází na webových obrázcích, se nezadržitelně blíží. Ještě však bohužel nenastala (alespoň ne v případě českého Seznamu a dalších menších hráčů). Místo umělé inteligence si tak vyhledávače musí vystačit s vaší pomocí. Pomůžete jim vhodným pojmenováním obrázku v kombinaci s vyplněním jeho alternativního textu, tvz. „alt tag“ (text, který se zobrazí místo obrázku, pokud obrázek není možné načíst). Do obou textů byste samozřejmě měli zahrnout konkrétní klíčová slova, na která obrázky a celým obsahem stránek cílíte.

  1. Název obrázku by měl být krátký, výstižný a pro jistotu bez diakritiky, například: „tenisky_adidas_superstar_cerne."
  2. Alternativní text by pak měl co nejlépe popsat, co je předmětem obrázku. Například: „Černé tenisky Adidas Superstar z kolekce 2019.“

Věcně vyplněný alt tag kromě vyhledávačů ocení i lidé se zrakovým handicapem. Nevidomí či těžce slabozrací lidé používají webové prohlížece za pomoci asistenčních čteček, které stejně jako vyhledávače nepoznají, co se na obrázku nachází. Spolehlivě však dokáží přečíst alternativní text.

U obrázků je důležité vyplit alterantivní text. Pomůže vyhledávačům pochopit, co se obrázkem snažíte říct.

 

Vyplněním alternativního textu uděláte radost vyhledávačům a zrakově handicapovaným uživatelům.

Poslední věcí, kterou můžete u obrázků snadno ovlivnit je jejich umístění v obsahu stránky. Kontext je stejně důležitý, jako dobře pojmenovaný a popsaný obrázek. Tím, že obrázek vložíte mezi tematicky sedící textový obsah, výrazně zvyšujete šance, že se obrázek zobrazí ve výsledcích vyhledávání na vámi požadovaná klíčová slova.

Něco navíc pro pokročiléNejlepší text týkající se optimalizace webových obrázků pochází od samotného Google. Povinná četba pro SEO perfekcionisty.

To je pro dnešek vše. Můžete se vrhnout na první optimalizace! Jakékoliv dotazy ohledně popsaných tipů a technik rád zodpovím na mailu: kuchovsky@itstudio.cz

Nemáte čas brouzdat internetem?