Vy ještě nejste na Instagramu? A je to opravdu nutné?

22. 5. 2016
6 min

Možná jste v minulých dnech zaregistrovali v článcích a na sociálních sítích téma nového loga Instagramu, kolem kterého se vzedmula vlna rozporuplných reakcí. Plastickou, velmi vyvedenou ikonu retro fotoaparátu Polaroid, nahradili tvůrci podstatně jednodušším piktogramem, hýřícím širokým spektrem barev.

Ponecháme stranou samotné hodnocení rebrandingu. Proč byste se, jako provozovatel eshopu, měl o Instagram zajímat? Co vlastně Instagram je a co nabízí?  

Co je instagram

Instagram je aplikace do chytrých mobilních telefonů určena ke sdílení fotografií. Volba loga odkazujícího na Polaroid není náhodná - formát sdílených fotografií je totiž čtvercový. Z širšího pohledu je Instagram neustále rostoucí sociální síť. Dle odhadů ji využívá v České republice více než 600 tisíc uživatelů. Jejich počet ale neustále roste.

Samotnou aplikaci začali tvůrci šířit v roce 2010. O dva roky později oznámil Mark Zuckerberg akvizici Instagramu. Přestože v dnešní době patří tím pádem pod Facebook, funguje zcela autonomně a kromě reklamního systému nemají obě platformy nic společného.

Kdo Instagram používá

S Instagramem pracuje především sociodemografická skupina označovaná jako Millenials – Generace Y. Tedy mladí lide mezi 18 – 24 lety. V závěsu jsou za nimi Maturing Millenials(25 – 34 let).Ženy jsou aktivnější, než muži.

Čím jsou Millenials charakterističtí? Především digitální technologie a globalizace pro ně představují naprosto přirozené atributy každodenního života. Odkládají jak sňatky, tak rodičovství. Kladou větší důraz na zdravý životní styl, než předchozí generace. Jí zdravěji, více sportují, méně požívají alkoholické nápoje a cigarety. Stejně jako k vlastní rodině zcela jinak přistupují k práci, zaměstnání, podnikání, seberealizaci. Při nákupním rozhodování se navzájem ovlivňují, velmi často právě prostřednictvím digitálních technologií. Cena má pro ně přednost před kvalitou. Na druhou stranu  - silný brand má v jejich očích privilegovanou přednost.

Je Instagram vhodný pro můj eshop?

Odpověď je jednoduchá. Patří do vaší cílové skupiny výše uvedení Millenials? Pro Instagram platí totožné pravidlo jako pro Facebook. To, že existuje a využívá jej početná skupina lidí, neznamená, že na něm musíte mít bezpodmínečně nutně vlastní profil taky. Pokud prodáváte biopotraviny, sportovní potřeby nebo obuv, oblečení a doplňky, může se pro vás stát tato sociálním síť zajímavým komunikačním a také konverzním kanálem. Pokud ve svém eshopu nabízíte třeba plovoucí podlahy nebo střešní krytinu, investované zdroje, energie a čas nebudou mít příliš velký smysl.

Vzorový příklad české úspěšné prezentace na Instagramu představuje například originální eshop s módou a oblečením Zoot.

Jak tedy využít Instagram k propagaci svého eshopu?

V první řadě musíte mít přirozeně na Instagramu účet. Dále musíte mít obsah – fotografický obsah. A hlavně, kvalitní obsah. S rozmazanými amatérskými fotografiemi, byť upravenými díky filtrům, které aplikace obsahuje, nebudete mít příliš velký úspěch.

OK. Máte fotografie, které jsou zajímavé, reprezentativní. Co ale zatím nemáte, jsou followeři – lidé sledující váš profil. Jednou z výhod instagramu je, že nekonkuruje jiným rozšířeným sociálním sítím, ale doplňuje je. Můžete propojit váš instagramový účet s facebookovým, případně twitterovým a „přetáhnout“ tak vaše uživatele.

Dalším způsobem, jak organicky získáte followery, je prostřednictvím hashtagů – tedy štítků, klíčových slov, díky nimž mohou uživatelé vyhledávat a filtrovat požadovaný obsah. Na rozdíl od Facebooku plní hashtagy na Instagramu svoji původní funkci.

Chci na Instagramu placenou reklamu

Tato síť je samozřejmě v první řadě digitální komunikační kanál, vlastněný komerčním subjektem. Příjmy generují reklamy. Pokud disponujete facebookovým profilem a jeho reklamním systémem, bude pro vás spuštění inzerce triviální záležitostí. Inzerci totiž spustíte úplně stejně jako reklamu na Facebooku, ve stejném prostředí.

 

Dospěli jste k rozhodnutí, že Instagram je ten pravý komunikační kanál pro váš eshop? Směle do toho. Nové kontroverzní logo lze vnímat různě. Rozhodně ale neznehodnotí kvality této sociální sítě. A pokud se vám do správy Instagramu nechce, nebo potřebujete s něčím poradit, obraťte se na naše odborníky.