Trendy v online marketingu pro rok 2015

16. 1. 2015
7 min
Přestože teoretický základ marketingu zůstává již několik desetiletí stále stejný, jeho aplikace v praxi se mění stejně rychle jako společnost a celý svět. V online marketingu existuje několik trendů, jejich životnost přetrvá více než 1 rok. Co by nemělo ujít vaší pozornosti, abyste následujících 12 měsíců drželi krok z konkurencí? Zcela bezesporu mezi ně patří Content marketing. Digitální obsah, který nabízíte zákazníkovi, bude dále představovat základní stavební kámen online marketingu. Vhledem k vývoji algoritmů vyhledávačů ovšem porostou nároky na jeho propracovanost, sofistikovanost a především uživatelskou přívětivost. Níže uvádíme několik dalších trendů jejichž význam v současnosti neustále roste.
 

Hranice mezi SEO, obsahovým marketingem a sociálními médii bude stále méně zřetelná

SEO a obsahový marketing sice budou stále existovat vedle sebe jako dvě samostatné disciplíny ovšem navzájem se budou stále více ovlivňovat. Úspěch jedné bude záležet na výkonech té druhé.Obsah v dnešní době přestavuje primární faktor viditelnosti v organickém vyhledávání. Společnosti, které netvoří originální aktualizovaný obsah, zjistí, že jejich SEO aktivity jsou neefektivní. V horším případě přímo kontraproduktivní.

Samotné SEO aktivity se budou zaměřovat na technické aspekty jako meta tagy, problémy s indexováním apod. Jak s tím ale souvisí uvedená sociální média? Ty budou představovat něco, co se dá nazvat zesilovačem obsahové strategie. Vhodně zvolená sociální média budou představovat významný kanál šíření vlastního obsahu.

Tvorba originálního video obsahu

Služby spojené s výrobou a distribucí videa rostou a neustále nabývají na významu. Světový leader Youtube s vytrvalou pravidelností zveřejňuje čísla o růstu počtu uživatelů. Dle posledních publikovaných dat je občasným návštěvníkem této streamovací služby přibližně polovina obyvatel České republiky.

Naproti tomu je již obecně známým faktem, že uživatelé internetu texty nečtou ale spíše skenují obsah očima. Jejich pozornost přitahují vizuálně zajímavé či výrazné části webu. Jak tedy sdělit uživateli či potencionálnímu zákazníkovi delší informaci? Opravdu upoutat jeho pozornost?Prostřednictvím video obsahu. Velké brandy již delší dobu tuto možnost propagace využívají. Nutno dodat, že úspěšně. Výraznější rozšíření video obsahu mezi menšími hráči se teprve očekává. Třeba právě v roce 2015.

Strategie komunikace na sociálních médiích bude vyžadovat více rozmanitosti

„Sociální média = Facebook. Každý je na Facebooku. Musíme být také na Facebooku.“ To je příklad hojně rozšířeného myšlení. Především si musíme uvědomit, že sociální média nereprezentuje pouze onen Facebook. Je jich celá řada. Z volně dostupných zdrojů můžeme zjistit, že více než 200. Těch použitelných pro šíření našeho obsahu je pochopitelně podstatně méně.

Dále musíme vzít v potaz prostý a jednoduchý fakt, že je rozdíl prodávat například elektrocentrály a designové stylové oblečení. Každý uživatel sociální sítě se k ní přihlašuje s určitým účelem, cílem, náladou a očekáváním. Provozovatelé byznysu by měl všechny tyto faktory zhodnotit a dle nich vybrat optimální sociální kanál pro komunikaci se zákazníky. Pokud je nutný.

Sofistikovanější a rozšířenější využití retargetingu

Marketingoví pracovníci jej milují. Běžným uživatelům internetu v některých případech způsobuje mírně paranoidní myšlenky. Nicméně je nepopíratelným faktem, že správně nastavený retargeting, potažmo remarketing představuje výrazně efektivní metodu, jak vyhrát v PPC reklamách nad konkurencí v boji o zákazníka.

Je jasné, proč je retargeting efektivní metodou ke generování tržeb. Velmi nízké procento zákazníků nakoupí, či provede jiný druh požadované aktivity hned napoprvé. Díky retargetingu se námi nabízený produkt či služba udržuje v jeho mysli. Existují dokonce psychologické studie, že jen prostá expozice loga budí pocit důvěry k dané značce a zvyšuje pravděpodobnost uskutečnění nákupu.

Reklamní systémy poskytující retargetingové službynabízejí mnohem více možností zpětného oslovení zákazníka, než obyčejné vystavení loga komukoli, kdo navštívil náš web. Jejich využití ve spojení s nezkreslenou analytikou bude v letošním roce určitě aktuálním tématem nejednoho marketéra.

Boj s bannerovou slepotou

Termín bannerová slepota (Banner Blindness) označuje podvědomé vytěsnění grafické reklamy ze zorného pole. Čím více jsou uživatelé internetu vystavování bannerové reklamě, tím víc podléhají tomuto fenoménu a stávají se vůči ní imunními.

Lze proti bannerové slepotě nějakým způsobem bojovat? Především užitím užitím chytrých reklamních platforem, které dokážou předpovídat uživatelovy úmysly v reálném čase a nabídnout odpovídající reklamy. Jinou možností je neotřelá, netradiční volba vizuálů či dokonce formátů. Reklamní systém společnosti Google AdWords umožňuje pracovat s hybridními formáty inzerce, které kombinují například grafiku a video nebo dokonce příspěvek ze sociální sítě Google+. Souhrnně se tyto formáty označují jako Rich média. Pokud chcete aby vaše reklamní sdělení v následujícím roce uživatelé opravdu viděli, buďte kreativnější a vynalézavější.

Renesance email marketingu

Tento trend rozhodně nepředstavuje žádnou horkou novinku. Zvýšený zájem o email marketing díky jeho efektivitě trvá už delší dobu. Není divu. Počet uživatelů sociálních sítí se sice neustále zvyšuje ale emailovou schránkou stále disponuje nejvíce uživatelů internetu. Následující rok bude ve znamení tří již započatých trendů. Jedná se o: 

  1. důsledné oddělení email marketingu od spamu 
  2. personalizaci 
  3. automatizaci. 

Ten, kdo ovládne všechny tři oblasti, získá velmi výraznou výhodu vůči konkurenci.

Příprava na příchod nových technologií

Pojem augmentovaná realita patřil ještě před několika málo lety výhradně do oblasti sci-fi literatury a filmů. Propojení online a offline prostředí je ovšem blíže, než si myslíme. Minulý rok byla v médiích propírána zpráva, že společnost Facebook koupila Oculus VR, headset pro virtuální realitu. Řada výrobců mobilních zařízení představila chytré hodinky. Takzvané Wearable technology devices - pojem jež se dá volně přeložit jako Nositelné chytré zařízení – pozvolna proniká mezi uživatele.

Samozřejmě. Je naivní si myslet, že během následujících měsíců nastane skoková technologická revoluce ovšem marketéři by měli zbystřit pozornost. Nositelné zařízení představuje prioritu pro 68 % řídících pracovníků s rozhodovací pravomocí v oblasti technologie a obchodu na globálním trhu. Včasná reakce na inovace zajišťuje výraznou konkurenční výhodu. V následujícím roce si musíme alespoň připustit, že to, co bylo ještě před nedávnem pouze výplodem fantazie, přichází jako realita, se kterou se budeme muset naučit pracovat.  

Petr Číčela