5 tipů pro e-shopy ze SEO zraz 2020

19. 2. 2020
Martin Kuchovský
Vedoucí marketingu, SEO specialista
8 min
SEO zraz 2020 report

V únoru se v Bratislavě konal 2. ročník největší středoevropské konference věnované optimalizaci pro vyhledávače. Na místě jsme pro vás posbírali spoustu tipů použitelných pro zviditelnění e-shopů ve výsledcích vyhledávání Google či Seznamu. Na 5 nejzajímavějších z nich si posvítíme v textu níže:

1. Chystejte si stránky produktů a kategorií dopředu, klidně i 6 měsíců

Hned dva speakeři (Pavel Ungr a Mikuláš Prokop) upozornili na vcelku jednoduchou, ale mocnou věc. Google upřednostňuje obsah, který se do jeho indexu dostane jako první. S přidáváním nových produktů, značek a kategorií produktů tak nemá smysl čekat na moment, kdy je skutečně můžete prodat. Dostaňte je do e-shopu co nejdříve a získejte tak výhodu nad opozdilci. Být první u produktů, které ještě nejsou v nabídce, se skvěle daří třeba největšímu českému e-shopu s elektronikou:

Přidávejte nové produkty, řady, značky a kategorie produktů na e-shop s předstihem. Zvýšíte tím šance na první příčky na Google.

Bonusový tip: Dostat se na stránku se zbožím, které nejde koupit, není z uživatelského hlediska nic příjemného. Pokud to váš e-shop umožňuje, zamezte přístupu na kategorie očekávaných produktů skrz menu e-shopu.

2. Pište dobře strukturované a čitelné texty

V dobách webového pravěku se texty na e-shopech dělily na texty pro uživatele a „SEO texty“ pro roboty vyhledávačů. Dnes je situace diametrálně odlišná. Google už v roce 2020 dokáže velmi zdatně posoudit text stránky z obsahového (například díky algoritmu BERT nebo Hummingbird), formálního i strukturálního hlediska. Psaní pro lidi = psaní pro Google. Pracujete na popiscích produktů nebo jejich kategorií? Marieke van de Rakt z Yoast SEO doporučuje používat:

  • jasné odstavce, ve kterých je hlavní myšlenka hned v první větě,
  • krátké věty, nebo alespoň střídejte dlouhé s krátkými,
  • spojující výrazy, které dodají do textů logickou návaznost; například: díky tomu, a proto, nejdříve, poté, závěrem, na rozdíl od apod.

Výsledné texty pak můžete posunout k dokonalosti využitím principů obsahového UX. Doplňte do nich:

  • kotvy a interní odkazy pro snadnější orientaci a navigaci v textu,
  • videa, obrázky, ikony či tabulky díky kterým dokreslíte obsah a ušetříte nadbytečný počet slov. 

A taky zvýrazněte to opravdu důležité.

Příklad textu před a po zamyšlení se nad čitelností a obsahovým UX:

Pište texty pro lidi. Ocení to nejen oni, ale i Google.

3. Vyměňujte odkazy, pořád to skvěle funguje

Bez zpětných odkazů se viditelnost ve vyhledávačích získává těžko, zvláště u nových e-shopů. Jedna z nejstarších a nejjednodušších technik je podle linkbuildera Zdeňka Dvořáka zároveň jednou z nejlepších: výměna odkazů. Aby vám výměna přinesla vyšší hodnocení v očích vyhledávačů, nesmí jít o výměnu mezi 2 weby. Mnoho provozovatelů e-shopů má množství dalších webových projektů, ze kterých mohou odkazovat výměnou za odkazy na svůj e-shop. Pokud ne, mohou posloužit sociální sítě nebo newsletter. Zdeněk doporučuje:

  • křížové výměny odkazů (můj web -> partnerův web, partnerův web -> můj e-shop)
  • odkazy výměnou za promo na mém Facebooku (můj profil -> partnerův web, partnerův web -> můj e-shop)
  • odkazy výměnou za promo v mém newsletteru (můj newsletter -> partnerův web, partnerův web -> můj e-shop)

Bonusový tip: Pokud chcete proces získávání zpětných odkazů urychlit, nabídněte za 1 odkaz na vás rovnou 2 ze zmíněných protislužeb. Další tipy pro zisk odkazů pro e-shopy zjistíte v našem článku SEO svépomocí II. – off-page faktory & linkbuilding.

4. Vyzkoušejte emojis v meta popiscích a titulcích

Pokud už se vaše produkty a jejich kategorie těší slušných pozic na Google (cca od 7. pozice výše), vyplatí se mezi konkurenčními výsledky odlišit. Pavel Ungr doporučuje využít strukturovaných dat (hvězdičky hodnocení, cena a skladovost) a emojis. Přidání grafického prvku do titulku a meta popisku mu zde přineslo 10% nárůst prokliků na web:

Využití emojis v meta datech může přinést nárůst prokliků z výsledků vyhledávání o desítky procent.

U méně nápaditých grafických prvků, jako třeba ✅, pak dle Pavla můžete očekávat růst prokliků o cca 5 %. Potenciální zlepšení však ve výsledku závisí na mnoha faktorech. Například na tom, kolik z ostatních webů ve výsledcích vyhledávání emojis také využívá. Doporučuji tak s pomocí Google Search Console testovat, co bude fungovat přímo na vašem e-shopu. Dobrým zdrojem pro inspiraci je emojipedia.org.

Využití emojis se nejlépe projeví tam, kde je zatím nepoužívá žádná konkurence.

Bonusový tip: Další tipy pro tvorbu atraktivních meta dat naleznete v článku SEO svépomocí I. – on-page faktory. 

5. Investujte i do tvorby nekomerčního obsahu

Drtivá většina odpovědí na vyhledávací dotazy na Google je personalizovaná. Každý z nás tak na základě historie procházení Google získává trochu jiné výsledky. Toho může dle Mihaie Vinatoru bystrý e-shop využít ve svůj prospěch. Jak?

Vezměme si jako příklad e-shop, který prodává zahradní rukavice. Součástí e-shopu je však i blog zabývající se zahrádkařením. Zákazníci kupující zahradní rukavice během roku vyhledávají desítky různých dotazů, které nejsou přímo transakčního charakteru: jak sázet brambory, jak hluboko sázet česnek, jak hnojit rajčata apod. Díky blogu tak během sezóny mnohokrát navštíví e-shop. Práce na článcích se pak zúročí v momentě, kdy uživatelé začnou řešit nákup nových pracovních rukavic. Na základě personalizace bude náš e-shop oproti konkurenčním zvýhodněn ve výsledcích vyhledávání. 

To je pro dnešek vše, hurá do práce! Pokud budete tápat se zavedením tipů do praxe, ozvěte se na mail kuchovsky@itstudio.cz. Rád pomohu! 

A pokud jste se toho ještě dneska nedozvěděli dost, pokračujte na tipy pro e-shopy z konference SEO4Life. Zjistíte například, jak neprodělat kalhoty při migraci nebo redesignu e-shopu.

P.S. Pro e-shopaře, kteří sami do SEO fušují, mohu akci doporučit. Jak taková SEO konference vypadá skvěle ilustruje oficiální "after movie" video:

Nemáte čas brouzdat internetem?