Rychlo-copy-návod na vylepšení textu

24. 7. 2019
Jan Hromek
Copywriter
6 min

Pionýr a copywriter je vždy připraven. Alespoň v autobuse, kde si dlouhý čas krátí poslechem cizích hovorů. A čtením reklamních a všech dalších nápisů. Nad tímto na skle mě napadl krátký návod na rychlou editaci vlastně libovolného textu. Návod pomůže všem. I těm, co si o sobě myslí, že prostě na psaní nemají talent.

Copy návod

Říkal jsem krátkým, tak pojďme na to. Čím bych tedy začal? Revizí souvětí.

I. Zkracujte, zkracujte a zase zkracujte

Hned první souvětí totiž zabere polovinu odstavce. Takže je rozdělím na dvě tři části.

„Vážení cestující, vezete se v jednom z nových kloubových autobusů. Zakoupili jsme je pro vás, abychom zkvalitnili městskou dopravu. A také v Brně zlepšili ovzduší.“

V poslední větě jsem také upravil slovosled, aby dávala větší smysl. Pojďme ale dál. Co textu chybí? Celkový kontext.

II. Spojujte věty do kontextu

Původní text je i na pouhých 4 řádcích poněkud nesourodý. Věty na sebe nijak nenavazují. Když na tvrzení jedné věty naváže další, bude mít souvětí jako celek mnohem větší vypovídající sílu. Co s tím proto udělám? Vložím na začátek dalších vět „tak“ a „protože“.

„Tak se všichni snažme, aby nám jako nové vydržely co možná nejdéle. Protože pořizovací cena jednoho z těchto autobusů je víc než 6 000 000 Kč.“

Pořád nejsem spokojený. Jakoby to hlavní, těch 6 000 000 kaček, bylo odstrčené až někam dozadu. Zbytečně.

III. Začněte důležitým

Zkusím tedy dát příčinu (cenu autobusu) před důsledek (prosba o ohleduplné chování) a uvidíme, co to udělá.

 „Protože je pořizovací cena jednoho z těchto autobusů víc než 6 000 000 Kč, tak se všichni snažme, aby nám co možná nejlépe jako nové vydržely.“

No vida. Právě jsem trochu popřel sám sebe a delší souvětí naopak vytvořil. Proč?

VI. Není pravidlo, které nemůžete porušit

 Žádné pravidlo totiž není natolik rigidní, aby se nedalo někdy porušit. Když to dává smysl. A mně to tady smysl dává, podívejte:

„Vážení cestující,

vezete se v jednom z nových kloubových autobusů. Zakoupili jsme je pro vás, abychom zkvalitnili městskou dopravu. A také v Brně zlepšili ovzduší. Protože je pořizovací cena jednoho z těchto autobusů víc než 6 000 000 Kč, snažme se prosím všichni, aby nám jako nové vydržely co možná nejdéle.“

Nemáte čas brouzdat internetem?