Jaký předmět e-mailu 100% zaujme

27. 5. 2015
7 min

Posíláte svým zákazníkům newslettery? Pak by vás mělo nejvíce zajímat, jak upoutáte jejich pozornost, aby vůbec příchozí e-mail otevřeli. Myslete na to, že máte k dispozici jen zlomek chvíle, během které může adresát zmáčknout tlačítko „delete“ a e-mail s „AKČNÍ NABÍDKOU ZA SKVĚLÉ CENY!!!“ (který vás stál dvě hodiny času), bude rázem tentam. Další variantou je, že se zákazník odhlásí z celkového odběru newsletterů, což také nebylo záměrem. Klíčem ke zvýšení tržeb vašeho e-shopu je přitom tak prostá, byť opomíjená věc – předmět e-mailu.

Efektivní předmět e-mailu

Méně je více

Statistiky míry otevření a prokliků newsletterů úzce souvisí s kvalitou databáze klientů. Jenže dobře napsaný předmět e-mailu vašeho klienta donutí k akci, která se následně projeví i ve statistikách. Jste výřečná osobnost s bohatou slovní zásobu? Gratulujeme vám! Nicméně k tomu, abyste předmětem e-mailu vzbudili zájem odběratele, vám bude muset postačit jen několik desítek znaků.

Předmět e-mailu pište co nejkratší a nejvýstižnější. Pro dlouhé texty je vymezen obsah newsletteru, nikoliv předmět. Předmět musí být dynamický, úderný a lákavý. Čím delší předmět vytvoříte, tím stoupá pravděpodobnost, že zákazníka unudíte k smrti a e-mail neotevře.

Předmět newsletteru

Když e-mail otevřu, co mi to přinese?

Vždy se vžijte do role zákazníka a podívejte se na sdělení jeho očima. Jistě vás napadají podobné otázky tipu: Kdo mi zase píše? Proč by mě to mělo zajímat? Co ode mě chce? Co z toho budu mít? A co mám udělat? V e-mailu musí zaznít všechny odpovědi na tyto otázky. Nespoléhejte se na to, že vaši zákazníci uhodnou, co od nich požadujete. Nikdo není Vševěd. Řekněte jim vše přímo.

Správný předmět newsletteru musí čtenáři odpověvět na otázku: „Co uvnitř najdu užitečného?“ Zároveň je potřeba zachovat předmět zprávy takový, aby prozradil co nejméně. Zapište si za uši následující: předmět e-mailu musí být originální, překvapivý, poutavý, úderný, vtipný a relevantní.

Dále myslete na to, komu je e-mail adresován a snažte se vzbudit v této cílové skupině zájem. Pokud bude v předmětu informace, o kterou se adresáti skutečně zajímají – máte vyhráno.

Předmět newsletteru

Vyvolejte zvědavost - informujte o aktualitě

Lidé jsou zvědaví a dychtí po novinkách. Vyvolejte v zákazníkovi zvědavost, případně jej informujte o nějaké aktualitě (nevšední novinky z oboru, informace, o kterých zákazník ještě neslyšel a uslyší je rád, protože je to v jeho zájmu). Nebojte se používat osobní zájmena, vyvoláte tak v zákazníkovi pocit, že je e-mail adresován přímo jemu.

Bububu!

Výborně se také osvědčily předměty e-mailů, s jejichž pomocí naženete adresátovi strach. Zní to trochu děsivě, ale funguje to. Ať chceme či nechceme, obavy, strach či urgence jsou efektivními nástroji marketingové komunikace. Způsobením obav u zákazníka navodíte pocit, že může přijít o něco, co chce, potřebuje a musí mít! Jako příklad můžeme uvést časově omezenou nabídku.

Lidé chtějí být součástí telenovely

Posíláte zákazníkům návody, manuály, rady, tipy, e-booky a další informativní záležitosti, které neslouží primárně k prodeji? Naznačte v předmětu e-mailu, že jde o seriál – telenovelu a daný e-mail je pouze součástí celku. Opět vyvoláte v lidech zvědavost, o což nám jde. Nikdy však nezapomínejte na to, že na druhé straně jsou skuteční lidé z masa a kostí a jen pěkně zpracovanou grafikou newsletteru si je nezískáte. Komunikuje s nimi na osobní rovině a budujte vztah. Zachovejte neformální tón e-mailu. Nikoho nezaujme zpráva, že „provádíte výzkum za účelem zjištění počtu firem s komplexními službami“. Vyvarujte se také hromadného oslovení.

Kolik váží kilo železa?

Používejte otázky. Otázka vyvolává interakci, vzbuzuje zájem a zvědavost. Mějte ovšem na paměti, že odpověď musí v newsletteru bezpodmínečně zaznít. Pokud se v e-mailu odpovědi adresát nedočká nebo se odpověď bude týkat zcela irelevantního obsahu, poštvete zákazníka proti sobě.

Jedna, dvě, e-mail jde

Číslovky v předmětech e-mailů působí jako magie. Sami jste se určitě s newsletterem, který v předmětu uváděl číslovku, setkali. Oblíbené jsou kulaté číslovky (10, 100, 1000) nebo liché číslovky do desítky (3, 5, 7), ale až toliko na výběru nezáleží. Číslovky jsou prostě trendy za všech okolností!

Efektivní předměty newsletteru

Křikem odběratele nepřesvědčíte

Eliminujte množství vykřičníků, kapitálek nebo verzálek. Vykřičníky uvozují rozkaz nebo zvolání a vy přece nechcete zákazníkovi poroučet nebo na něj dokonce křičet. Samozřejmě, že je můžete sem tam použít, ale jen ojediněle. Spousta majitelů e-shopu používá vykříčníky nadmíru a to v domnění, že jim přivedou více zákazníků. Opak je pravdou. Více vykřičníků působí agresivně a amatérsky. Podobně jsou na tom i velká písmena ve formě kapitálek nebo verzálek. Zapomeňte na ně jednou provždy. Jestliže chcete text zvýraznit, vystačte si s „tučným písmem“.

Inspirujte sami sebe

Stále tápete a netušíte, jakou formu předmětu zvolit? Otestujte úspěšnost předmětů sami na sobě. Prohlédněte si vaše příchozí e-maily, které vás k jakékoliv interakci donutily a zapište si jejich předměty. Zamyslete se nad tím, co přesně vás zaujalo a otestujte to i na svých kampaních. Není nic jednodušího, než využít „fígle“ konkurence ve svůj prospěch.


Odpověděli jsme vám na všechny otázky? Pokud máte pocit, že ještě stále něco visí ve vzduchu, kontaktujte nás. Newslettery jsou nepostradatelnou formou marketingové komunikace. Osmělte se a vyzkoušejte náš unikátní nástroj pro tvorbu newsletterů a shopletter CentralNews. Je jednoduchý, efektivní a sbírá veškeré statistiky za vás. S jeho nastavením vám rádi pomohou naši marketingoví specialisté.