Jak optimalizovat zboží pro zbožové vyhledávače? Zboží.cz

11. 4. 2013
7 min

Zbožové vyhledávače patří mezi významné zdroje návštěvnosti a konverzí. V dnešním článku jsme si pro vás připravili návod, jak pomocí jednoduchých postupů zvýšit viditelnost vašeho e-shopu a realizovat více objednávek z porovnávače Zboží.cz.

 

Jak pojmenovat zboží ve vašem e-shopu?

Při vymýšlení názvu zboží myslete nejen na zbožové či fultextové vyhledávače (SEO), ale v první řadě na zákazníky, aby vaše produkty snadno rozpoznali a našli. Pokud máte na e-shopu několik tisíc položek, je přímo povinnost při přidávání položek postupovat ukázněně a vyhnout se nepřesnému označení výrobků, které může způsobit odchod zákazníků z vašeho e-shopu.

TIP : Tvořte originální (nezkopírované) krátké i dlouhé popisky vašich produktů – vyhledávače vás za to odmění lepším umístěním vašeho zboží ve výsledcích vyhledávání (Seznam.cz a Google.cz). Zákazníka navíc zaujmete originalitou – odlišíte se od konkurence.

Dle doporučení Heureka.cz, které je v obecné rovině platné i pro Zboží.cz, by měl každý výrobek obsahovat název výrobce a produktový kód. Příklad mobilního telefon Samsung i8190 Galaxy S III mini obsahuje název výrobce Samsung a také kompletní produktový kód i8190 Galaxy S III. Přesné pojmenování vašich produktů zjistíte od výrobce/dodavatele sortimentu, případně se můžete inspirovat konkurenčními e-shopy, které nemají problém se zařazením produktů ve zbožových vyhledávačích.

Pro ulehčení tvorby názvů produktů Heureka.cz vytvořila přehlednou tabulku, ve které si můžete přečíst, jaké údaje Heureka.cz vyžaduje pro správné napárování – viz odkaz http://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/#PRODUCTNAME .

TIP : Pro rychlejší párování položek doporučujeme vyplňovat hodnoty EAN kódu. Nemáte-li je zkuste si o ně říct u vašich dodavatelů či přímo výrobci. Zajistíte si tak rychlejší a bezproblémové zařazení zboží do zbožových vyhledávačů.

Pozor změna:

Zboží.cz se v rámci změn souvisejících se zvyšování přehlednosti rozhodlo začít postupně sjednocovat celou databázi podle následující šablony struktury názvu produktů.

Obecně je tedy nutné, aby název obsahoval:
Druh produktu* – výrobce – (produktová řada)  – produktové označení  -varianta
Příklad správného pojmenování: De'Longhi Esam 5500 W 

Bližší informace k tvorbě názvu produktů pro Zboží.cz naleznete ve specifikaci v tomto PDF (strana 10-17).

Jak optimalizovat produkty pro Zboží.cz

 

Pozor změna:

Pro snadnější párování produktů Zboží.cz uvolnilo Nástroj pro párování. Naleznete jej pod záložkou Provozovna. Bližší informace o jeho použití naleznete v tomto PDF manuálu. Párovací nástroj můžete používat pro zakládání nových produktových shluků na Zboží.cz nebo párování stávajících.

 

Postup platný do srna 2015:

Zboží.cz zařazuje produkty do shluků automaticky pomocí robotů, kteří vyhodnocují EAN kódy a relevantnost názvu zboží. Tomu bohužel odpovídá i kvalita vytvářených shluků. Ty jsou velmi často nestandardně pojmenovány a proto je třeba provést úpravu názvu zboží. Tu provedete správným vyplněním polí Základní název položky, Doplněk názvu položky a Krátkého popisu, které si ukážeme na následujícím příkladu.

zbo%C5%BE%C3%AD-shluk.jpg Ukázka shluku na Zboží.cz a pojmenování produktu

Přestavte si, že v e-shopu máte vyplněný Název položky (Samsung Galaxy SIII mini), který není totožný s názvem shluku na Zboží.cz (Samsung Galaxy S3 Mini). V administraci vašeho e-shopu si otevřete položku, kterou chcete spárovat a vyplňte následující hodnoty:

Základní název položky : Samsung Galaxy S3

Doplněk názvu položky : Mini

Krátký popis : Samsung Galaxy S3 Mini moderní a kompaktní smartphone vybavený operačním systémem Android.

zbozi-ukazka.jpg Ukázka vyplnění v administraci e-shopu

Zvolili jsme tedy následující postup – do základního názvu a doplňku názvu položky jsme rozmístili název položky ze shluku, který jsme zopakovali i v krátkém popisu. Zboží.cz hodnotí právě tyto tři údaje (+ EAN kód), na základě kterých rozhoduje o zařazení do shluku.

Výhodou použití tohoto řešení je i to, že na e-shopu můžete mít uvedený rozličný název, než optimalizovaný výraz ze Zboží.cz.

 

Pozici vašeho e-shopu ve shluku kromě relevance názvu ovlivňuje i výše ceny prokliku a oblíbenost produktu – míra prokliku (podobně jako u PPC reklamy). Doporučujeme tedy pracovat s Aukčními prokliky, se kterými můžete získávat přední pozice na Zboží.cz.

 

 

Postup platný od 1. září 2015

Nově budou nové produkty na Zboží.cz zakládat dodavatelé pomocí speciálních XML feedů. Mění se také samotná struktura XML feedu - doporučujeme provést upgrade.

Pokud chcete optimalizovat nějaký produkt pro Zboží.cz, otevřete si danou položku, v našem případě Apple iPhone 6 Plus. Na Zbozi.cz je tato položka zařazena zde: http://www.zbozi.cz/vyrobek/apple-iphone-6-plus/?varianta=128gb-zlaty.

Prvně se podívejte, jak je produkt na Zboži.cz pojmenován (Apple iPhone 6 Plus). Tento název zkopírujte a vložte v administraci e-shopu do pole Oficiální název položky (Zbozi.cz). Pokud máte k produktu nějaký bonus, dárek, dopravu zdarma, můžete použít Doplňující název položky (Zboži.cz), do kterého byste vložili Apple iPhone 6 Plus + doprava zdarma. Tímto postupem si zajistíte napárování položek v e-shopu.

Shrnutí příkladu:

Oficiální název položky (Zbozi.cz): Apple iPhone 6 Plus

Doplňující název položky ((Zbozi.cz ): Apple iPhone 6 Plus + doprava zdarma

 

V dalším kroku nezapomeňte u produktů či kategorií zvolit kategorii dle Zboží.cz. Zrychlíte tím proces párování nových položek. 

Jak na to?

V administraci e-shopu zvolte oddělení, které chcete upravit (ukázkově Helmy). Pomocí volby Kategorie produktu (zbozi.cz) vyberte ze seznamu to správné oddělení (viz obrázek níže).

Na co dále nezapomenout?

  • pro lepší párování mít vyplněné všechny požadované atributy - zejména název Výrobce a EAN kod
  • nastavenou optimální cenu prokliku, aby se vaše produkty zobrazovaly na TOP pozicích
  • používat doplňkové informace o nabídce - pomocí parametru   můžete zákazníky informovat, že máte nějakou konkurenční výhodu (prodlouženou záruku, příslušenství, dárek, pouzdro zdarma, voucher na další nákup, osobní odběr, dopravu či montáž zdarma). Jak se příznak zobrazuje, vidíte na obrázku níže.

položka s cenou 25199 Kč, doprava zdarma

V dalším díle našeho seriálu si ukážeme, jako optimalizovat produkty pro Heureka.cz – článek vyjde již příští měsíc!

Chybí vám rozlišení potřebná k optimalizaci, potřebujete nastavit pokročilejší optimalizaci pro zbožové vyhledávače či poradit s něčím jiným? Kontaktujte nás !

 

comments powered by Disqus

Nemáte čas brouzdat internetem?