Mobile-first indexing klepe na dveře. Jste připraveni?

11. 7. 2018
Martin Kuchovský
SEO specialista
5 min

V e-commerce kruzích se již od roku 2017 hodně mluví o tzv. Mobile-first indexingu. Jedná se o další z mnoha opatření, jejichž prostřednictvím se snaží Google vylepšit zážitek z používání webů na mobilních zařízeních. Tato novinka je často brána jako metla neresponzivních webů (čistě desktop) a paralelních mobilních verzí (m.alza.cz apod.). Je tomu skutečně tak?  Ponořte se do řádků níže a rozlouskněte nástrahy mobile-first indexingu společně se mnou. Cílem textu je obeznámit vás, provozovatele e-shopů, s dopadem mobilní indexace na hodnocení vašich webů v očích Google, ať už máte kterékoliv z výše uvedených řešení: responzivní web, paralelní verzi pro mobil nebo pouze desktop verzi.

A co teda ta mobilní indexace znamená?

Je to razantní změna v tom, jak vyhledávač přistupuje k procházení, indexaci (zahrnutí do výsledků vyhledávání) a hodnocení webových stránek. Až do nedávna vždy platilo, že při tomto všem Google vycházel primárně z desktop verze (proto mluvíme o tzv. desktop-first indexingu), tedy verze zobrazující se na stolních počítačích. Nyní se však mince otáčí a bude naopak začínat u té mobilní, která se navíc stane hlavní verzí vašeho webu k posouzení obsahu a všech hodnotících faktorů. Až pokud vyhledávač žádnou mobilní verzi nenajde, zohlední ve výsledcích vyhledávání i vaše desktopové verze. Shrňme si tyto základní principy grafikou níže:

Mobile-first indexing není věda, s tímto schématem mu přídete na kloub!

Kdo je vítěz a kdo tratí?

Nyní už je vám nejspíš jasné, pro koho nepředstavuje mobile-first indexing absolutně žádné nebezpečí. Ano! Jsou to responzivní weby. Ze své podstaty servírují uživatelům naprosto stejný obsah napříč zařízeními. Neexistuje tak pádný důvod, proč by jim nový způsob indexování obsahu měl působit nepříjemnosti. Když bude web dostatečně rychlý a dobře použitelný, máte vyhráno.

Responzivní weby servírují uživatelům naprosto stejný obsah napříč zařízeními. Neexistuje tak pádný důvod, proč by jim nový způsob indexování obsahu měl působit nepříjemnosti.

Trochu nejasnější je to u paralelních mobilních verzí s „m.“ na začátku. Tato řešení bývají často ochuzená o část obsahu, linky mezi podstránkami, strukturovaná data a další prvky. Po přechodu na mobile-first tak v očích Google přijdou v závislosti na rozsahu zjednodušení o větší či menší část své síly ve výsledcích vyhledávání. A co čistě desktop řešení? Z hlediska mobile-first indexingu se pro ně moc nezmění. Ve výsledku to však není žádná výhra. Desktopové stránky jsou zpravidla pro mobilní zařízení moc pomalé a vedou k frustrujícím zážitkům z jejich používání. Od 9.8.2018 se navíc rychlost načtení stránek oficiálně přidává k hodnotícím faktorům v mobilním vyhledávání.

Nakonec si můžeme jednotlivá řešení seřadit dle připravenosti na mobile-first index:

  1. Připraven - responzivní web nebo kvalitní „m.“ řešení se 100% shodným obsahem, featurami a interními odkazy.
  2. Připraven s odřenýma ušima - pouze desktop verze webu.
  3. Čekají vás problémy - nedokonalá „m.“ verze.

Všichni se musíme uklidnit! Nebo ne?          

Nyní je nutné zmínit jednu důležitou věc. Mobile-first indexing je stále v plenkách. Ačkoliv byl oficiálně vypuštěn do světa již během března 2018, netýká se zatím zdaleka všech webů. Jedná se o razantní změnu logiky, se kterou Google s weby pracuje. Nástup opatření je tak pozvolný, jelikož s sebou nese spoustu testování ze strany Google. To, jestli jste jedním ze šťastlivců, kteří již pod nový způsob indexace spadají, zjistíte zprávou v Google Search Console. Bude vypadat přibližně takto:

Přistála vám v Google Search Console podobná zpráva? Tak to už se vás mobile-first indexace stránek týká!

Pokud patříte mezi vlastníky paralelní mobilní verze webu a uvidíte podobnou zprávu v GSC, může už být pozdě. Nenechte si utéct zákazníky ke konkurenci. Raději si nechte vypracovat audit připravenosti na mobile-first indexing u vašeho marketingového specialisty. 

Máte jen desktopovou verzi webu pro stolní počítače? Tak to se nám ozvěte taky. V očích vyhledávačů je budoucnost jasná. Jsou jí responzivní webová řešení.

kuchovsky@itstudio.cz