Letošní novinky PPC reklamy, které byste určitě měli znát

8. 9. 2014
8 min

Ačkoli rok 2014 ještě neskončil, byl nabit celou řadou událostí ve všech oblastech lidského bytí a činnosti. Nejinak tomu bylo i v oblasti online marketingu. Oblast PPC reklam se neustále přizpůsobuje, technologiím, situaci, myšlení a trendům. Přečtěte si o nejdůležitějších událostech, změnách a updatech klíčových PPC systémů, působících v České republice, jež se udály během končící letošní zimy, jara a léta.

 

Sklik

Internetové prostředí České republiky má vůči světu jedno obecně známé unikum. Google zde nepředstavuje dominantní vyhledávač ale o svoji pozici se rovnoměrně dělí se Seznamem. Jeho reklamní systém s názvem Sklik tedy nelze v oblasti online marketingu ignorovat jako minoritní inzertní kanál. První polovina roku 2014 byla ve znamení významných změn, kterými a Sklik se svými uživatelsko-analytickými nástroji se přiblížil kvalitám jeho globálního konkurenta.

Retargeting

Využíváte remarketing v AdWords a žasnete nad dosaženými výsledky a výkony jeho metrik proti ostatním kampaním v obsahové a vyhledávací síti? O zřejmě nejvýznamnější update, se tým Skliku postaral hned na začátku roku. Spustil dlouho avizovaný a ještě déle očekávaný retargeting. Cílení na uživatele, kteří již navštívili web, nebo některou jeho část. Vysoce efektivní nástroj internetové inzerce.

Cílení na zařízení

Uživatelé internetu již delší čas nevyužívají k hledání informací či virtuální zábavy pouze desktop nebo notebook. PC platforma ustupuje na úkor chytrých telefonů a tabletů, multimediálních zařízení. Diverzifikace technologií tak nese nové úskalí ale i příležitosti, se kterými byste měli jako inzerenti počítat. Od dubna můžete vaše kampaně v Skliku cílit dle zařízení.

Sdílené rozpočty

Zdánlivá maličkost, která ale umožňuje efektivně alokovat stanovené finanční prostředky mezi jednotlivé PPC kampaně. Propagujete zboží, kde každý typ, druh či výrobek má svůj vlastní rozpočet? Je pro vás standardní struktura (kampaň → sestava → klíčové slovo s inzerátem) plochá a nedostačující? Chcete co nejlépe využít plánovaný finanční budget - tak, aby nedocházelo ani k nevyčerpání, ani nezobrazování reklam z důsledku přečerpání? To vše vám zajistí sdílené rozpočty!

Rozšíření statistických dat a ukazatelů

Na začátku letních prázdnin provedl tým Skliku velmi významný update statistických informací ohledně kampaní. Z přehledu kampaní tak můžete zjistit následující informace:

a) ztracená zobrazení – kolikrát se vaše reklama nezobrazila z důvodu nízkého rozpočtu - výjádřeno poměrovým ukazatelem

b) podíl zobrazení – zdánlivě se jedná o totožný ukazatel s předchozím. Koeficient uvádí, kolikrát se vaše reklama naopak zobrazila, pokud uživatel spustil aukci na základě jeho vyhledávání. Důvodů, proč vaše reklama nebyla zobrazena může být v tomto případě ale více. Kromě nízkého rozpočtu je možnou příčinou časový harmonogram, relevance inzerátů vůči hledané frázi nebo aukční rank.

c) kvalita – ukazatel kvality vám ukazuje, jak se daná fráze úspěšná při aukcích v porovnání s konkurencí s vyloučením finančního faktoru.

Doplnění inzerce o rozšíření

Pokud pracujete s AdWords, jistě znáte sitelinky – odkazy v reklamách umístěných na TOP pozicích cílené na relevantní stránky. Od Června je můžete nastavit a spustit i v Skliku. Pokud namítáte, že tyto linky zaznamenávají pouze zlomek kliknutí proti klasickým inzerátům, čili nejsou příliš efektivní, nemáte úplnou pravdu. Daný inzerát je díky nim daleko viditelnější a zvyšuje se i míra prokliku.

Změna reklamních formátů v obsahové síti

Pokud jste chtěli zcela pokrýt veškeré možné formáty reklamních bannerů v reklamní síti Seznamu, museli jste vytvořit téměř 30 inzerátů. V polovině letních prázdnin tady toto číslo Sklik redukoval zhruba na polovinu. 13 formátů grafických bannerů pokryje celou reklamní síť Seznamu.

Automatické tagování URL

Tvorba PPC kampaní v Skliku se často neúměrně protahovala díky ruční mechanické tvorbě unikátního UTM tagu pro landingpage jednotlivých inzerátů. A to i v případě, že jste nové kampaně importovali z AdWords. Tuto činnost již nyní nemusíte provádět. Sklik nyní dokáže tagovat inzeráty zcela automaticky.

Firmy.cz - kompletní změna systému

Zcela zásadní transformací prošel v letošním roce katalog komerčních institucí – Firmy.cz. Nejedná se sice o nástroj Skliku, ovšem jde o produkt mateřské společnosti, seznam.cz a úzce se dotýká PPC.

Společnost spustila v jarních měsících nové, poměrně unikátně řešené, firmy.cz. Jde totiž o hybridní formu katalogového zápisu a reklamního aukčního systému.

Uživatel stanoví částku na jejíž základě se společnost zobrazuje ve výpisu v dané kategorii nebo na danou frázi. Čím je nabídka vyšší, tím výše je i zápis společnosti. Daná nabídka se nastavuje na celý den od půlnoci do půlnoci a významným faktorem je i geografická vzdálenost uživatele od centrály nebo pobočky.

Nutno dodat, že půl roku od spuštění systému převažují spíše negativní názory na update. Pokud ale vaše společnost využívala firmy.cz, jistě víte, že tento katalogový zápis prezentoval významný zdroj návštěvnosti a konverzí. Rozumnějším řešením, než úplnou eliminací tohoto systému, je jeho optimalizace – nalezení toho nejefektivnějšího nastavení.

 

AdWords

Společnost Google je v současnosti celosvětovým leaderem v online businessu. Přestože mediální zájem v poslední době budí především díky automobilům bez řidičů a brýlím augmentujícím realitu, jeho vyhledávací algoritmy a reklamní systémy jsou neustále zlepšovány na základě požadavků doby, trendů a technologií.

Propracovanější Product Listing Ads

Takzvané Nákupy google patří mezi oblíbený nástroj jak pro online marketéry, tak uživatele. Inzerované produkty, relevantní k vyhledávacímu dotazu, zobrazuje přímo v SERP Google. Do jara letošního roku jste mohli tuto službu pouze jako spustit jako black box bez možnosti detailnějších přehledů, analýz a nastavení. Nyní již toto neplatí. V rámci PLA kampaní máte možnost zobrazit veškeré produkty e-shopu v AdWords se všemi údaji, nezbytnými pro sofistikovanou optimalizaci daných kampaní.

AdWords pro video

Prohlížení a sdílení videa patří již několik let k nejvíce rostoucím online službám. Není proto divu, že Google zaměřil pozornost rovněž tímto směrem a spustil řadu vylepšení. Především:

-snížení počtu formátů Trueview

-změna nastavování kampaní, definování cílení

Využití podobných seznamů

Jak již bylo uvedeno, remarketing představuje mocný nástroj online marketingu. Zpravidla dosahuje v obsahové síti proti jiným typům kampaní nejlepších výkonů. Vy máte možnost od letošního roku využívat takzvané „podobné seznamy“ pro cílení v obsahové síti. Na bázi vlastních remarketingovýchseznamů vám AdWords nabídne seznam uživatelů, kteří sice váš web nenavštívili ale vyhledávali podobné produkty či služby, jako ty vaše. Na ně můžete potom cílit textovou, bannerovou či jakoukoli jinou reklamu.

Zlepšení interaktivních reklam

Masívní rozšíření rychlého internetu umožnilo vznik formátu tzv. Rich media. Jde o hybridní formu několika typů reklam. Například kombinaci reklamních bannerů a videa nebo sociálních postů a bannerů. Ačkoli ji má AdWords do systému implementovanou již delší dobu, letos na jaře se dočkala významného update. Pokud je cílem vaší inzerce například propagace brandu, interaktivní reklamy představují velmi zajímavé médium, jak tento marketingový záměr podpořit.


 


 

Zdroje:

http://google-cz.blogspot.cz/

http://blog.sklik.cz/

Autor: Petr Číčela