Kontrola odkazového profilu a broken linkbuilding

7. 5. 2014
7 min

Jelikož Google klade nejenom dle Matta Cuttse z Google důraz na kvalitu odkazového profilu, měli byste zrevidovat svoje stávající zpětné odkazy (odkazový profil). Techniky, které se totiž v rámci Linkbuildingu dělaly dříve, jsou ve většině případů Googlem považovány za nevhodné – Seznam kvalitu odkazů stále neřeší. Kromě jednorázové kontroly stávajících odkazů doporučujeme kontrolovat odkazový profil svých stránek průběžně, u standardních projektů například jednou za 14 dní nebo měsíc. Doporučujeme kontroly začlenit do své SEO rutiny společně s monitoringem zmínek a alertingem.

Za již překonané se dnes považují původní metody linkbuildingu jako jsou site-wide odkazy, nepřirozené odkazy z diskuzí, nákup či výměna odkazů nebo očividně optimalizované anchor texty z článků atp. Linkbuilding se tak stává stále sofistikovanější činností, která v mnoha případech vyžaduje pokročilejší techniky, které v mnoha případech ani není možné samostatně provádět. My vám však přinášíme několik tipů, které zvládnete i vy!

Analýza odkazového profil

Ať už máte jakkoliv staré stránky, bez ohledu na to, zdali jste se tvorbou zpětných odkazů (linkbuildingem) zabývali, či nikoliv, zkontrolujte si svůj odkazový profil. Níže uvedeným postupem zjistíte, jaké domény na vás odkazují a naučíme vás způsob, jak se od těch nevhodných distancovat.

Jak zjistíme, které domény na nás odkazují?

Slušný přehled získáme pomocí hned několika SEO nástrojů:

Google Webmaster Tools

  • Musíme mít účet s danou stránkou

MajesticSEO

  • Pro větší počet zobrazení odkazujících domén je nutné:
  • Být přihlášen
  • Musíme mít ověřenou doménu (tu kterou chceme analyzovat)

Open Site Explorer

  • Opět musíme být přihlášeni (ideálně placená verze)

Ahrefs

  • Opět musíme být přihlášení (ideálně placená verze)
  • Opět musíme být přihlášení (ideálně placená verze)

Co se seznamy odkazujících domén?

Ve většině případů se budou výsledky překrývat. Proto si v Excelu vytvořte tabulku bez duplikovaných záznamů, ze kterého odstraníte všechny domény jež znáte a víte, že jsou neškodné. Většinou se zaměříte na cizojazyčné domény nebo domény končící .org či .eu a na ty, které mají podivný název. Ve chvíli, kdy máte tento seznam vytvořený, přijde ta hlavní mravenčí práce – kontrola kvality domén. Pro začátek si vezměte například 50 nejpodezřelejších domén.

Jak poznáme ty špatné domény?

Google za špatné domény obecně považuje ty, které se špatně indexují a na které vedou špatné nebo téměř žádné zpětné odkazy. Abychom zjistili, o které jde, využijeme tzv. „operátory“ – příkazy ve vyhledávání Google „site:“ a „link:“

Postupně pro každou doménu z námi vytvořeného seznamu zadáme ve vyhledávání google dva příkazy.

  • Site:itstudio.cz

Tím zjistíme přibližný počet oindexovaných stránek.

  • Link:itstudio.cz

Tím zjistíme počet zpětných odkazů a názvy domén, které na doménu odkazují.

Zajímat  nás budou ty domény, které mají extrémně malý počet oindexovaných stránek a zpětných odkazů – ty jsou totiž podezřelé.

 

Tabulka č.1: Domena itstudio.cz
 Doména Počet zaindexovaných stránek    Počet zpětných odkazů
 itstudio.cz  190  > 190 000

 

 

Ve chvíli, kdy tento seznam máme, můžeme se pomocí nástroje v GWT distancovat od nevhodných domén. https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main?pli=1. To provedete tak, že vytvoříte soubor s doménami (např. v excelu) od kterých se chcete distancovat a soubor na stránce nahrajete. Před tím ještě vyberete ze seznamu příslušné stránky, kterých se má distancování týkat

 

Další možnost

Další možností je prosté stažení seznamu všech odkazujících domén na svůj web z Google Webmaster Tools. Ručně poté projdete seznam a vyselektujete nevhodné domény, které následně opět vložíte do seznamu se špatnými doménami a pošlete ho přes výše uvedený odkaz Googlu.

Pravidelná kontrola nových zpětných odkazů

Součástí péče o odkazový profil by měla být pravidelná kontrola nově vytvořených zpětných odkazů. Tuto aktivitu stačí dělat například jednou za měsíc. Předejdete tak masivnímu nárůstu spamových nebo nechtěných zpětných odkazů.

K této činnosti opět použijeme již zmiňované nástroje.

http://www.opensiteexplorer.org/

  • Zadáte URL adresu
  • Kliknete na just-discovered
  • Nyní vidíte vzniklé zpětné odkazy za poslední dobu
  • Po přihlášení do nástroje jich uvidíte daleko více

 https://ahrefs.com/

  • Zadáte URL
  • V levém menu kliknete na „new links“
  • Zvolíte pak libovolné časové období (menu nad tabulkou)
  • Opět jich uvidíme více, když se přihlásíme

 https://www.majesticseo.com/

  • Zadáte URL
  • Kliknete v horním menu na NEW
  • I zde více uvidíme po přihlášení a ověření domény

Následně odkazující stránky ověříme a v případě, že půjde o linkové farmy, spamové stránky a jiné nevhodné stránky, opět se od nich distancujeme pomocí Google Webmaster Tools.

https://www.marketingminer.com/cs

 

  • Nástroj umožňuje sledování zmínek o vaší značce (návod)
  • Marketing miner dokáže najít odkazy vedoucí na vaše stránky, včetně příležitostí pro broken linkbuilding (viz dále)
  • I zde více uvidíme po přihlášení do placené verze

 

 

Broken linkbuilding

 

Jedná se o jednu z metod linkbuildingu, kterou Google považuje za White Hat - vhodná. Jde vlastně o hledání tematicky příbuzných domén, které mají některé externí odkazy neplatné a vykazují tedy chybu 404. Na tyto chyby upozorníme a v rámci nápravy nabídneme námi preferovaný odkaz na své stránky.

Jak na to?

Jednoduše pomocí operátorů. Vycházejme z předpokladu, že tématicky příbuzné stránky budou mít v url adrese nebo v title klíčové slovo, které souvisí s tématem odkazu, jež chceme umístit.

  • Inurl:“kolobezky“

Zobrazí weby, které mají v URL klíčové slovo „koloběžky“

  • intitle:"koloběžky"

Zobrazí weby, které mají v titulku klíčové slovo „koloběžky“

Poté postupně procházíme výsledky vyhledávání tak, že otevíráme jednotlivé stránky a sledujeme pomocí nástroje (plugin do chromu) Check my links výskyt neplatných odkazů (najedete na danou stránku a spustíte plugin – ten vám zobrazí zeleně platné a červeně neplatné odkazy na stránce. Pomoci může i program Xenu – jde však již o náročný postup z pohledu času – a Marketing Miner. Jako jediný z uvedených nástrojů dokáže v podstatě na jeden zátah zkontrolovat z hlediska Broken Links celou sitemapu. 

Co to znamená v praxi? Najdete si sitemapu magazínu/blogu či jakéhokoliv portálu. Tu poté vložíte do nástroje Marketing Miner. Následně vám tento moc šikovný nástroj "vyplivne" informace o odkazech, včetně těch neexistujících. Jakým způsobem tyto data z Marketing Mineru získáte, radí detailní návod. Analýzu chybných odkazů je vhodné použít i pro kontrolu vlastních stránek.

Ve chvíli, kdy máme nějaký neplatný odkaz, můžeme se pokusit oslovit majitele webu nebo webmastery, aby jej nahradili tím naším.

Další možnosti

Existuje celá řada dalších možností – ty však ke svému realizovaní potřebují placené nástroje nebo placené profily v neplacených nástrojích, nebo jsou již výrazně náročnější na vaše znalosti a dovednosti.

Více o všem souvisejícím s optimalizací pro vyhledávače nabízíme v rubrice zde: https://www.itstudio.cz/seo.

Autor: Jakub Rejnuš