Klesla vám během prázdnin návštěvnost? Víme proč a jak to změnit

21. 9. 2018
Martin Kuchovský
SEO specialista
6 min

Mnoho zahraničních (a v menší míře i českých) webů zaznamenalo během srpna výrazný růst či naopak pokles návštěvníků z organického vyhledávání. Vysvětlení je prosté. Google opravdu rázně zamíchal kartami hodnotícího algoritmu. Kdo z této změny vzešel jako vítěz, a kdo jako poražený?

Jak to začalo

Zemětřesení pozic ve výsledcích vyhledávání předznamenal poměrně stručný tweet Google z 1.8.2018. Oznámil změnu jádrového algoritmu. Ne nijak výjimečnou, takových prý dělají ročně několik. Jako obvykle přidali doporučení:

„Pro postihnuté weby neexistuje žádná jednoduchá oprava, prostě se soustřeďte na tvorbu skvělého obsahu.“

Díky Google, to by nás v životě nenapadlo! Změny však byly obrovské. Některé zahraniční weby zaznamenaly pokles organické návštěvnosti o více než 50 %. A naopak, některé weby si o podobná čísla takříkajíc „přes noc“ polepšily. To už se nedá považovat za rutinní ladění výsledků vyhledávání. To je změna hry.

Na stopě vysvětlení

Vzhledem k tomu, jak početná je světová SEO komunita, se docela rychle (v řádu dnů) podařilo vytipovat, které stránky byly změnami nejvíce zasaženy. Jedná se o weby, které Google označuje jako „Your Money or Your life“ (zažitá je zkratka Y.M.Y.L.). Česky lze výraz přeložit jako: „Vaše peníze, nebo život.“ Jedná se o:

  1. Stránky, které spravují citlivé osobní údaje jako čísla identifikačních dokumentů (občanka, řidičák) zneužitelných k ukradení identity.
  2. Stránky využívané pro peněžní transakce. Tedy takové, kde uživatelé zadávají číslo bankovní karty, čísla účtů apod.
  3. Stránky nabízející zdravotní služby a doporučení, které mohou mít dopad na vaše zdraví.
  4. Stránky poskytující poradenství ve velkých životních rozhodnutích jako například nákup domu a auta, rodičovství apod.
  5. Stránky s velkým potenciálem ovlivnit vaši budoucí životní úroveň: právní a finanční poradenství.

SEO konzultantka Marie Haynes demonstruje srpnový update na dvou webech zabývajících se výživovým poradenstvím a dietami:

Ukázky devastujících poklesů pozic a návštěvnosti pro YMYL stránky

(Zdroj: www.semrush.com a https://www.mariehaynes.com)

Nebál bych se nazvat poklesy devastujícími či likvidačními.  

Propad v pozicích však samozřejmě nepostihl všechny weby z této oblasti. To by opravdu nebylo o čem psát. Postihl jen výrazné procento projektů z těchto odvětví. Ve skutečnosti totiž nešlo o propad v pravém slova smyslu (penalizace určitého druhu obsahu). Ve zmíněných odvětvích (díky bodu 2 již musí bystrému čtenáři být jasné, že se bavíme i o běžných e-shopech) si jen některé weby opravdu slušně polepšily. Které a proč? Stopy vedou opět do Google.

Do you E-A-T my friend?

Zhruba týden před oznámením změny algoritmu aktualizoval Google své „Google Quality Rater Gudelines“, tedy dokument, který slouží jako manuál k posuzování kvality webových stránek. Nový, rozšířený seznam nejdůležitějších znaků kvalitního webu vypadá takto:

  • Stránka má jasný účel a přínos pro uživatele
  • Stránka má uspokojivé množství kvalitního obsahu včetně meta dat (takže pozor, žádné zavádějící titulky!).

a teď to opravdu důležité k rozklíčování změn pozic:

  • Stránka ukazuje vysokou míru expertízy (expertise), autoritativnosti (autoritativness) a věrohodnosti (trustworthiness) pro téma jejího obsahu.
  • Stránka obsahuje dostatečné informace o tom, kdo je zodpovědný za její obsah.
  • Stránka obsahuje informace (např. odkazy), podle kterých je možné ověřit reputaci autora.

Klíčem k pochopení srpnových změn jsou pojmy: Y.M.Y.L. a E-A-T:

Základní pojmy k pochopení srpnovému propadu pozic - Y.M.Y.L. a E-A-T

(Zdroj: www.semrush.com)

Ve výsledku do sebe vše krásně zapadá. YMYL stránky jsou velmi často ty, které mají problémy s expertízou, autoritativností, věrohodností a dohledatelnou reputací autorů obsahu. Poslední update je tak zcela jasně myšlený jako kladivo na čarodějnice zamířené proti webům nabízejícím pochybné služby či výrobky pod rouškou anonymity. A je to tak dobře.

Ale… to já ne! Co mám dělat?

Nemusíte na internetu nabízet pochybnou ozdravnou kůru typu AKTIP, aby váš web v očích Google nesplňoval požadavky vysoké kvality a důvěryhodnosti obsahu. Pokud chcete být vnímáni jako důvěryhodný, bezpečný a autoritativní web:

  1. Přejděte na HTTPS – to s updatem algoritmu přímo nesouvisí, je to však v dnešní době naprostá nutnost přispívající věrohodnosti stránky v očích uživatelů i vyhledávačů. Chcete přece, aby komunikace s vaším webem byla 100 % bezpečná.
  2. Pište na webu pod vlastními jmény – často, bohatě a s dávkou intimity (fotky, dobré a osobní copy). Nepište jako značka, ale jako osobnost s expertízou v dané oblasti. Veškerý obsah pište s využitím medailonků autora. Nejlépe s odkazy na portfolio jeho dosavadní práce. Plusové body dostanete za to, pokud se o vás v souvislosti s vaším oborem píše na jiných autoritativních webech nebo pokud jste členem nějaké odborné asociace.
  3. Odkazujte se na kvalitní, vědecky ověřené zdroje – autoritativní weby se velmi často spoléhají na informace ostatních autoritativních webů, citujte své zdroje, pokud jsou kvalitní. Neodkazujte se na pochybné, neověřené informace. Zejména ne na ty ze sektoru Y.M.Y.L.
  4. Šetřete s reklamou – Dle českého SEO nástroje Marketing Miner znatelně klesy weby s množstvím reklamních ploch. Je to logické. Expertíza a věrohodnost se často neopírá o reklamní bannery.
  5. Braňte svoji reputaci – a to jak na úrovni značky, tak v případě jednotlivých autorů/zaměstnanců. Váš obsah nesmí být spojitelný s podvodným či jinak poškozujícím jednáním. Rychle reagovat na zmínky o vašich lidech či značce umožňují například aplikace Mention nebo ahrefs.

Pokud vám těchto pět bodů nic neříká, je na čase zpytovat svědomí a začít s nápravou. Budoucnost ve výsledcích vyhledávání pro vás nebude příliš růžová. 

Nejste si jisti, jestli váš e-shop či web splňuje představy Google o důvěryhodnosti a autoritativnosti? Ozvěte se na:

kuchovsky@itstudio.cz

 

Zdroje o tom, jak Google chápe kvalitu:

http://www.thesempost.com/google-search-quality-rater-guidelines-updated

https://searchengineland.com/quality-raters-handbook-your-money-or-your-life-177663

https://www.semrush.com/blog/eat-and-ymyl-new-google-search-guidelines-acronyms-of-quality-content/

Zdroje týkající se srpnové změny algoritmu:

https://vyhledava.cz/velka-potvrzena-aktualizace-google-casto-vede-k-poklesu/

https://searchengineland.com/googles-august-first-core-algorithm-update-who-did-it-impact-and-how-much-303538

https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/