Jak propagovat e-shop v roce 2020?

15. 5. 2020
Martin Kuchovský
Vedoucí marketingu, SEO specialista
12 min
Jak propagovat e-shop

Založit si vlastní e-shop není v roce 2020 vůbec složitý úkol. Ba naopak. Je to velice snadné a rychlé. Pokud máte hotový produkt, vyřízené legislativní záležitosti a nepotřebujete množství funkcionalit na míru, zabere vám založení internetového obchodu (třeba na naší e-shopové platformě EasyShop) maximálně pár dní. Nevýhoda? Paradoxně opět to samé: založení zabere jen pár dní. Komukoliv. S jednoduchostí jde totiž ruku v ruce také celkový počet konkurentů, se kterými budete v online světě soupeřit.

Na počet obyvatel má ČR největší počet e-shopů v Evropě. Pokud chcete být mezi zástupy konkurujících e-shopů vidět, musíte investovat čas a peníze do marketingové komunikace. Na řádcích níže vám poradíme prověřené marketingové kanály, které vám pomohou zviditelnit e-shop na internetu.


Obsah

  1. PPC reklama ve vyhledávačích a na sociálních sítích
  2. Srovnávače zboží (zbožáky)
  3. SEO (optimalizace pro vyhledávače)
  4. Mailing
  5. Obsahový marketing
  6. Affiliate marketing
  7. Cashback portály
  8. Jaké kanály vybrat?

PPC reklama ve vyhledávačích a na sociálních sítích

PPC (pay per click) reklamy jsou mezi e-shopy v ČR dlouhodobě nejoblíbenějším a nejvýkonnějším způsobem propagace. Není se co divit. Systém fungování PPC (platíte až v momentě, kdy se uživatel proklikne na váš web) je vůči inzerentům férový a velmi dobře měřitelný. Při znalosti marží dokáže zkušený specialista z každé vložené koruny vymáčknout maximální možnou návratnost.

➕ Oslovíte skutečně každého. Kombinováním Google Ads (reklama se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání Google a na milionech dalších partnerských webech) a Sklik (reklama se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání Seznam) získáte bezkonkureční zásah relevantních uživatelů, kteří reklamu uvidí.

➕ Slušné možnosti cílení. Pomocí remarketingu můžete například reklamy ukazovat uživatelům, kteří již navštívili váš e-shop.

➖ Efektivní správa a optimalizace reklam je náročná. Existuje sice spoustu návodů, díky kterým s PPC může začít kdokoliv, vymáčknout z nich ale pro e-shop zisk je již vyšší dívčí.

➖ Potřebuje neustálý přísun peněz. Jakmile přestanete do systémů posílat peníze, jste bez návštěv i tržeb

➖ Některé platformy nepovolují propagaci určitého sortimentu (zbraně, pornografie apod.).

Platformy: Google Ads, Sklik, Facebook Ads, Bing Ads, Linkedin Ads.

Reklamní formáty: textová reklama ve vyhledávání, bannerová reklama, kombinovaná textová a bannerová reklama, video reklamy (soc. sítě), sponzorované příspěvky (soc. sítě), textový i bannerový remarketing.

Srovnávače zboží (zbožáky)

Porovnávače zboží jako Heureka nebo Zboží patří mezi nejjednodušší způsoby propagace e-shopu. Pro zprovoznění základní funkcionality stačí jen vytvořit účet na webu porovnávače a zadat do něj adresu vašeho xml feedu (soubor obsahující seznam vámi nabízených produktů, informace o dopravě, platbě apod., podrobnější informace se o feedech dozvíte v tomto článku). Před své konkurenty se pak v porovnávači dostanete vyšší nabídnutou cenou za proklik, dlouhodobě skvělými hodnoceními uživatelů, dostupností zboží, cenou zboží a cenou za dopravu. Kromě Heureka a Zboží existujíí i porovnávače zaměřené na užší sortiment, například Glami, Biano nebo Favi.

➕ Prodáváte ihned. Po úvodním nastavení feedů se v nabídce porovnávačů objevíte téměř okamžitě.

➕ Propagace je cílená na lidi připravené nakoupit. Na porovnávače zboží často chodí uživatelé hledat nejvýhodnější nabídky konkrétních produktů (mnohdy tu však hledají i recenze). Prokliky tak zpravidla vedou k uskutečnění objednávek častěji než u PPC nebo návštěvnosti z Google.

➖ Konkurence je v některých sortimentech opravdu neúprosná a ukrajuje značné podíly z marží. Příklad: LEGO, elektronika.

➖ Stejně jako u PPC potřebuje neustálý přísun peněz. Jakmile přestanete do porovnávačů posílat peníze, jste bez návštěv a tržeb.

Platformy: Heureka, Zboží.cz, Glami, Biano, Favi.

Reklamní formáty: klasické bidování (aukce), partner sekce, heureka košík.

SEO (optimalizace pro vyhledávače)

Optimalizací pro vyhledávače zvyšujeme viditelnost webu či konkrétní stránky v neplacených výsledcích vyhledávání. Cílem SEO je přesvědčit vyhledávač, že právě naše podstránka je tou nejlepší odpovědí na vyhledávací dotaz uživatele. Prakticky se jedná o optimalizace většiny textů na e-shopu (články, kategorie zboží a popisky zboží) včetně nadpisů v kombinaci s optimalizací strukturování produktů do kategorií a filtrů. Tohle vše spadná pod tzv. on-page SEO. Kromě kvality obsahu přesvědčíte vyhledávače i množstvím relevantních zpětných odkazů, které na váš e-shop vedou. Aktivnímu získávání relevantních odkazů se říká linkbuilding (nebo off-page SEO). On-page a off-page optimalizace zařídí, že na váš web budou chodit uživatelé bez přímých akvizičních nákladů za proklik. Platíte pouze za práci specialisty.

➕ Jakmile SEO po nějakou dobu děláte dobře, budou vám díky němu na web chodit lidé po mnoho dalších let. V dlouhodobém horizontu má tak SEO velmi nízké náklady na akvizici 1 zákazníka.

➕ Práce na SEO vycházejí z reálných vyhledávacích dat uživatelů internetu. Zjístíte tak, co lidi opravdu zajímá a jakými způsoby o vašem sortimentu přemýšlejí. Tato data jdou velmi efektivně využít v UX (strukturování kategorií zboží a filtrů na e-shopu) a v PPC.

➖ SEO trvá dlouho. Vyžádá si desítky hodin práce, jejíž výsledky uvidíte nejdříve za půl roku. V drtivé většině případů jej tak musíte doplnit o další kanály přinášející peníze rychleji.

Platformy: Google, Seznam, Bing, Yandex, Baidu, DuckDuckGo.

Reklamní formáty: textové výsledky vyhledávání, obrázkové výsledky vyhledávání strukturované úryvky, vybrané úryvky.

Mailing

Mailing spočívá v zasílání více či méně personalizovaných sdělení zákazníkům přímo mailem. Můžete je upozorňovat na novinky v sortimentu, slevové akce nebo je pobízet k dokončení objednávky, která jim už pár dní leží v košíku. V praxi se pak tyto transakční maily kombinují s čistě informativními brandovými newslettery. Mailing je více než kterýkoliv jiný kanál vhodný k budování vztahu mezi zákazníkem a značkou.

➕Nízké náklady. Mailing patří mezi nejlevnější kanály. Vybudovanou databázi používáte pořád dokola.

➕Výborné cílení. Oslovujete lidi, kteří u vás již nakoupili nebo o to mají eminentní zájem, jinak by vám souhlas se zasíláním newsletterů nedali.

➖Vstupní bariéra do tohoto kanálu je velká. Abyste mohli mailing dělat, potřebujete kvalitní databázi mailů, ve které všichni souhlasí, že jim budete newsletter posílat.

➖Technicky náročné. Na mailing potřebujete speciální software či aplikaci a šablonu mailu. Hrozí vám také nízké míry doručitelnosti a padání do spamu.

Platformy: CentralNews, MailChimp, SmartEmailing, Ecomail.

Obsahový marketing

Základem obsahového marketingu je nepřekvapivě obsah - články, videa, grafika a texty na webu, příspěvky na sociálních sítích či maily. Obsahovým marketingem pak rozumíme tvorbu a distrubuci veškerého tohoto obsahu. Prostřednictvím vhodně koncipovaného a zpracovaného obsahu informujete, vzděláváte a bavíte vaše zákazníky. Můžete tak zvýšit povědomí o značce, komunikovat vaše konkurenční výhody a bududovat si se zákazníky dlouhodobý vztah.

➕ V dlouhodobém horizontu je levný, jelikož většinou stojí na vašich vlastních zdrojích.

➕ Je dobře škálovatelný. Nový obsah často posiluje ten starý a naopak.

➕ Přirozeným způsobem posiluje vaši značku a expertízu v oboru.

➕ Skvěle se doplňuje s ostatními marketingovými kanály, zejména s mailingem a optimalizací pro vyhledávače.

➖ Jeho přínos se projeví až v dlouhodobém horizontu. Prvních pár měsíců až let si na sebe nevydělá.

➖ Potřebujete šikovné tvůrce obsahu. V závislosti na vašem odvětví může být extrémně složité kvalitní autory obsahu sehnat.

Platformy: vaše weby, účty na sociálních sítích, mailingové databáze

➖ Oproti ostatním kanálům je hůře měřitelný, jelikož kombinuje několik různých zdrojů návštěvnosti dohromady (neplacené výsledky vyhledávání, sociální sítě, maily, ostatní weby).

Affiliate marketing

Affiliate marketing funguje na bázi spolupráce inzerenta (to jste vy) s partnery, kteří za určitou provizi přivádějí na váš web návštěvníky. Může se jednat o jedince či firmy nejčastěji provozující weby, skupiny či stránky na sociálních sítích. Spolupráci mezi partnery a inzerenty zprostředkovávají tzv affiliate sítě. Ty spojují nábídku s poptávkou a zároveň fungují jako garant dodržování dohodnutých  podmínek mezi inzerujícími e-shopy a partnery, které jím vodí zákazníky.

➕ Výkonově orientovaný systém. Platíte pouze za prokazatelně dokončené objednávky.

➕ Dobrá měřitelnost. Díky přesnému měření konverzí je snadné vypočítat, jestli je spolupráce s affiliate partnery pro e-shop zisková.

➕ Většinou nízká cena za konverzi. V Česku ani na Slovensku není affiliate moc využívaný a konkurence je tak málo.

➕ Pokud zvolíte jednu z komerčních affiliate sítí a budete nabízet slušné provize, mohou se výsledky projevit relativně rychle.

➖ Pro některý sortiment bude složité sehnat kvalitní partnery. Malá oblíbenost affiliate u nás má i druhou stranu mince - nedostatek kvalitních webů ke spolupráci.

➖ Nemáte kontrolu nad tím, jak a kde je značka prezentovaná.

Platformy: AffilBox, Dognet, eHub

Cashback portály

Princip fungování cashbacku je velmi podobný klasickému affiliate marketingu. Cashback portál vašemu e-shopu přináší návštěvníky a žádá si za to určitou provizi z objednávek, které tito návštěvníci uskuteční. Část z této provize si cashback portál ponechá, část dá návštěvníkům jako odměnu za to, že využili pro nákup právě jejich cashback systém. Užitek tak ve výsledku mají všechny 3 zúčastněné strany.

➕ Platíte pouze za prokazatelně dokončené objednávky.

➕ Dobrá měřitelnost. Díky přesnému měření konverzí je snadné vypočítat, jestli je spolupráce s cashback portálem pro e-shop zisková.

➕ Některé cashbacky nabízejí zvýhodněné podmínky pro zaměstnance spolupracujících e-shopů. Ze spolupráce s cashback portálem se tak může stát i benefit pro vaše zaměstnance.

➕ Pokud se s cashbacky propojíte skrz jednu z komerčních affiliate sítí a budete nabízet slušné provize, mohou se výsledky dostavit relativně rychle.

➖ Technicky náročnější start. Měření konverzí probíhá na základě kódu, který vám musí někdo do e-shopu korektně vložit. Pravděpodobně se také nevyhnete registraci v některé s affiliate sítí.

➖ Kanibalizace výsledků vyhledávání. Cashback portály bývají velmi silné v neplaceném vyhledávání Google či Seznamu. Budou vám tak zákonitě krást část návštěvnosti na brandové dotazy.

Platformy: Tipli, Hamty, Plná Peněženka, Refundo, Získejte, Vratné Peníze.

Jaké kanály vybrat?

Ideálně byste samozřejmě měli využít všech dostupných cest, jak dát uživatelům na internetu o vašem e-shopu vědět. Reálně však na obsloužení všech kanálů nebudete mít čas ani prostředky. Do čeho se tak pustit nejdříve?

  Kanály se výrazně liší v dvou rovinách:

  1. Jak rychle jsou schopné začít přinášet výsledky.
  2. Kolik v průměru zaplatíte za jednoho přivedeného zákazníka (tradičně nazýváno CPA – cost per acquisition).
Nemáte čas brouzdat internetem?