Jak poslat newsletter?

20. 10. 2014
7 min

Než vyšlete váš newsletter do světa, zaměřte se na pár důležitých věcí. Jaký výsledek vlastně očekáváte? Na koho primárně cílíte? Koresponduje s těmito požadavky zvolená grafika newsletteru? Vybrali jste vhodný sortiment k propagaci? Důležitých otázek existuje před samotným odesláním newsletteru mnoho. Jak tedy pošlete newsletter? Řiďte se radami, které jsme vypracovali speciálně pro vás a rozesílání newsletterů se stane vaší efektivní propagační metodou.

1. Výběr šablony

Vhodný nástroj pro tvorbu a následné rozeslání newsletterů by měl mít k dispozici několik šablon zdarma, které si budete sami upravovat a také možnost vyhotovení šablon na míru. Šablony zdarma vám ušetří peníze. Šablony, v nichž se odrazí vaše individuální požadavky a případně i vizuální styl firmy, vzbudí větší pozornost. Je na zvážení, co upřednostníte. Pamatujte, že originální nápad a graficky pěkně zpracované šablony, jsou možnou cestou k úspěchu.

2. Stanovení cíle

Než zmáčknete tlačítko odeslat, zamyslete se nad otázkou, co od celé kampaně očekáváte. Na newsletter je potřeba nahlížet jako na souhrn jednotlivých částí, které dohromady tvoří promyšlený koncept. Chcete informovat zákazníky o nové službě nebo prodat produkt? Dle těchto cílů se vytvoří tzv. „call to action“ elementy, které jsou nedílnou součástí každého e-mailingu.

3. Call to action

Call to action je marketingový přístup, kterým přimějete uživatele k provedení určité aktivity. A jak na to? Cílem každé emailové kampaně by měla být nějaká akce. Chcete informovat o události? Pak je na místě čtenáře vyzvat, aby si danou informaci přečetli. Ale pozor – efektivním způsobem! Pakliže si přejete zvýšit počet návštěvnosti na landing page (cílová/vstupní stránka), umístěte trefný odkaz do těla newsletteru. Máte v úmyslu prodat určitý sortiment? Vyzvěte odběratele newsletteru k nákupu. Například tlačítkem "KOUPIT" či "DO KOŠÍKU". Nejčastěji se používají tlačítka, umístěná do pravé části obsahu newsletteru, která odkazují na zmíněnou landing page. Nezapomínejte, že by měla být nepřehlédnutelná, atraktivní a zejména informativní – čtenář musí vědět, k jaké akci ho vybízíte. Zohledněte také barvu a velikost tlačítek.

Tip pro vás: Nehleďte příliš na poučky, kterých je na internetu milion. Ani tu nejlepší radu nelze paušalizovat. Vše si nejprve sami odzkoušejte.

4. Odkazy - tagování

Veškeré prvky v newsletteru je potřeba správně tagovat, jinak nebudete moci své kampaně vyhodnocovat a statistiky v Google Analytics budou zkreslené. Jinými slovy musíte pro každý odkaz v newsletteru vytvořit jedinečnou URL adresu. Tento úkon za vás vyřeší tzv. UTM (Urchin Tracking Module) tagy, pro jejichž realizaci použijte nástroj URL builder. A jak celá věc funguje? Uživatel klikne na určitý odkaz a do vašeho účtu Google Analytics se odešle jedinečný parametr, z něhož zjsitíte, které adresy URL jsou z hlediska přilákání uživatele na vaše stránky nejlepší.

url builder

Tip pro vás: Při každém odeslání newsletteru si v Google Analytics udělejte poznámku s názvem kampaně a počtem odeslaných e-mailů. V budoucnu se vám bude lépe provádět analýza, když budete mít data pohromadě.

5. Jak často poslat newsletter?

Už jste přemýšleli nad tím, jak často budete newslettery vašim čtenářům posílat? Pokud vytvoříte pravidelný e-mailový newsletter a slíbíte, že ho budete posílat jednou týdně – posílejte ho jednou týdně. Vaši čtenáři si na to zvyknout a budou ho jedenkrát do týdne očekávat. Jestliže budete vaše e-maily rozesílat příliš často a bez hodnotného obsahu, můžete v nejbližší době očekávat markantní odhlášení odběratelů či rovnou žalobu za rozesílání spamu.

Kvalitní obsah vyžaduje investici v podobě času, peněz, aj. Raději začněte v delším intervalu a čas zkracujte. Je lepší po dvou vydáních za dva týdny oznámit čtenářů, že jim budete posílat váš newsletter např. každé pondělí, než začít s frekvencí jednoho týdne, vydržet dva týdny a pak se na měsíc odmlčet. Vždy platí jedna zásadní věc a klíčové pravidlo: lidé si jen zřídka budou stěžovat na časté zaslání užitečných informací.

Tip pro vás: Než newsletter odešlete, zkontolujte si předmět zprávy - má zásadní vliv v upoutání pozornosti odběratele. Předmět zprávy musí být jasný, dynamický, informační a nápaditý. Dbejte také na dodržování pravidel pro hromadné rozesílání emailů.

6. Odhlášení odběru

Pokud se chtějí odběratelé newsletterů od jejich zasílání odhlásit, nedá se nic dělat. Ze zákona je zprostředkovatel newsletteru povinen odhlášení umožnit (např. pomocí odhlašovacího odkazu). Snažte se čtenářům usnadnit cestu k odhlášení. Jestliže jim budete newslettery posílat i přesto, že je nechtějí, zhorší se jejich vztah k vaší značce. Navíc se můžete dostat do konfliktu se zákonem o spamu.

7. Vhodný systém pro tvorbu newsletterů

Jaký systém si vyberete? Jak pošlete váš newsletter? Na trhu je řada firem, která tyto služby nabízí. Ovšem stojí to čas i peníze. Narazíte rovněž na systémy/aplikace, jenž jsou volně k dispozici, ale jednotlivé nástroje zde nejsou z větší míry intuitivní a vy se tak opravdu nadřete.

8. Každý profesionální systém by měl obsahovat:

  • importované šablony - vyberete si dle svého vkusu a potřeby nebo si šablonu sami vytvoříte

  • databázi s kontakty - seznamy e-mailových adres klientů, kteří vám poskytly souhlas pro zasílání newsletterů
  • statistiky - ze kterých vyčtete, jakou úspěšnost vám newsletter přinesl - kolik vydělal

Více praktických tipů pro tvorbu emailových kampaní naleznete zde.

Nemáte čas brouzdat internetem?