Změny v novém občanském zákoníku dotýkající se e-shopů a vzor OP ke stažení

10. 1. 2014

Od 1. ledna 2014 vstoupil v platnost nový obchodní zákoník, který přináší pro provozovatele e-shopů řadu zásadních změn. V článku se na některé z nich podíváme a poskytneme odkaz ke stáhnutí nových obchodních podmínek pro e-shopy.

První změnou je dle NOZ kupní smlouva, která se nově uzavírá okamžikem odeslání objednávky v e-shopu. Zároveň však zůstává zachována nutnost objednávku potvrdit. Jakmile si zákazník zboží objedná, musíte mu je dodat (výjimkou je vyprodání produktu).

Od nového roku musí e-shopy ve svých obchodních podmínkách doplnit odkazy na jednotlivá zákonná ustanovení a provést potřebné úpravy, které budou respektovat změny vyplývající z nového občanského zákoníku. Změny se také dotykají reklamačního řádu nebo informací o právech z vadného plnění.

 

Co je tedy nutné v e-shopu změnit a doplnit?

  • povinnost poskytnout spotřebiteli formulář pro odstoupení od smlouvy - vzorové poučení o právu na odstoupení od smluv a vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy si můžete stáhnout ze stránek Ministerstva průmyslu a obchodu ČR .

  • povinnost informovat zákazníka o skutečnosti, že v případě odstoupení od kupní smlouvy, ponese náklady na vrácení zboží a to i v případě, kdy nemůže být zboží vráceno obyčejnou pozemní poštou.

  • zobrazování obchodních podmínek – nově je nutné zobrazit celé obchodní podmínky v nákupním košíku nebo je přikládat k samotnému e-mailovému potvrzení objednávky. Doporučujeme zvolit druhou variantu.

  • odstoupení od kupní smlouvy – mění se i vrácení peněz zákazníkovi, které je nutné realizovat do 14 dnů bez zbytečného odkladu, za předpokladu, že bylo zboží zákazníkem vráceno (dokud není zboží vráceno, není povinen obchodník vracet peníze). Dále se definuje vrácení ceny za poštovné, které je možné ve výši nejnižšího nabízeného poštovného.

  • práva z odpovědnosti za vady – je nově označován jako „práva z vadného plnění“, zákonná záruka by měla zůstat zachována na 24 měsíců, nově byly rozlišeny jednotlivé vady do skupin, dle kterých se následně volí postup řešení reklamací.

  • smluvní pokuty – není možné vymáhat smluvní pokutu, která je uvedena pouze v obchodních podmínkách, musí být sjednána telefonicky, písemně či například v posledním kroku při odeslání objednávky.

  • vzorové obchodní podmínky zohledňující účinnost Nového občanského zákoníku (vypracované Asociací pro elektronickou komerci) ke stažení zde.

 

Kompletní komentář ke změnám, které se týkají e-shopů (včetně EasyShopu) naleznete na stránkách apek nebo zde.