Vyprávějte jako Šeherezáda a nenechte čtenáře vydechnout

25. 6. 2018
Jan Hromek
Copywriter
4 min

Pokud se vám podaří dostat návštěvníka na svou stránku, máte vyhráno. Skoro. Za sebou totiž máte jen polovinu práce. O těžce vybojovaného návštěvníka nesmíte někde přijít.

Velká část Čechů tráví na internetu valnou část svého dne. Snad proto má část našich e-shopařů nebo majitelů jiných webů pocit, že ten čas prožijí právě u nich. Chyba.

Počítat by měli spíš s tím, že návštěvníka vlastně moc nezajímají. A že ho sami musejí aktivně polapit. Zaháčkovat a nepustit. Než jim uteče jinam. Protože u dobře vymyšleného e-shopu nebo webu má každá stránka smysl a cíl. A ten leží většinou až na konci.

Neházejte nikomu klacky pod nohy

Může tam být objednávkový formulář, okýnko pro vyplnění e-mailu nebo tlačítko, které pošle návštěvníka dál. Logika říká, že by cesta ke splnění cíle měla být snadná a lemována voňavými cukrátky, která návštěvníka k cíli dovedou. Přesto tomu tak není a někdy je to spíše bolavá cesta zarostlá trním. Přes které se musíme na konec stránky doslova prosekat. Třísku nebo dokonce polínko sem tam někomu přes cestu nevědomky položí každý. Ale často jsou to doslova spíš trámy.

Čtenář na 99,9 % sejde z cesty, když…

…když je stránka na první pohled nepřehledná a ošklivá. Jako příklad dávám tuto obchod s vodními pumpami, které vyžadují opravdu hlubinný ponor pod hladinu soustředění: text je divně „rozplklý“. Jako tající sněhulák. Nefunguje dělení na odstavce, text je roztažený ze strany na stranu, zvýraznění velkými písmeny verzálkami spíš od čtení odrazuje.      

 

copywritting: příklad nečitelného textu

Kliknětě pro zvětšení

 

Tisíce komárů umořilo osla. K rychlému opuštění stránky stačí pár slov. Úplně prázdných a zbytečných, jako v tomto skutečném politickém programu z aktuálně nadcházejících voleb. Který by přitom mohl platit pro jakýkoliv rok, jakékoliv město a prakticky jakoukoliv kandidující stranu:

„Za kostru sportovního života ve městě považujeme sportovní kluby a oddíly. Umožňují pohybový rozvoj dětí, vychovávají vrcholové sportovce a jsou otevřené i rekreačním sportovcům. Proto jim chceme poskytnout maximální součinnost pro jejich činnost a rozvoj.“

Tam, kde by mělo každé slovo burácet převratnými změnami, sliby a lepšími zítřky, jsou tři zbytečné řádky zbytečného textu. Ne že by to v onom programu bylo dál lepší, ale to už je jiná pohádka.

Vaše čtenáře naopak z polospánku proberou:

  • chytlavé mezititulky,
  • obrázky,
  • odrážkové seznamy,
  • citace,
  • slova zvýrazněná „vytučněním“.

…a to není vše.

Zde ale vypravování jako moudrá Šeherezáda utneme a budeme pokračovat někdy příště.

 

Jan Hromek