Klíčovými slovy pepřete opatrně aneb Bratře Petře, nepřeoptimalizuj toho SEO vepře

9. 10. 2016
Jan Hromek
Copywriter
8 min

SEO – optimalizace

Autorské právo: dizanna / 123RF Reklamní fotografie

Zavřete oči a zapomeňte, že je pošmourný podzim… Léto bylo tento rok mimořádně horké. Nemohlo za to ale tentokrát počasí, že se čela některých obchodníků i SEO specialistů orosila. To jen Seznam.cz uprostřed prázdnin spustil „aktualizaci vyhledávání Jalapeňo 3.0“. V praxi to pro mnohé znamenalo paniku z pádu pozic u pečlivě piplaných klíčových slov. Tahle ostrá paprička tedy byla hodně nepříjemné sousto, co někteří museli polknout. Jalapeňo 3.0 ale také obrátilo pozornost k termínu, který byl už pomalu zapomenut. „Přeoptimalizovanost webu“.

Já optimalizuji, ty optimalizuješ, my všichni optimalizujeme

Přeoptimalizace je krkolomné slovo, které je tuzemským ekvivalentem anglického „keyword stuffing“ – po našem slovní vata nebo vycpávka. V praxi častěji kobercové bombardování. Nadužívání klíčových slov – webový spam – je SEO technika, kterou mělo spálit právě Jalapeňo 3.0.

 

spam na seznam.cz

 

Statistiky ale ukázaly, že stránek postihnutých propadem nebylo zas až tolik. Proč?

Tapetování klíčovými slovy („vítá vás nejlepší restaurace v Brně, co patří mezi nejlepší restaurace v Brně. Pokud hledáte nejlepší restaurace v Brně, jste tu správně…“) je dnes už vzácné. Je to takový ten čtyřlístek na zahradě českého internetu. Jen to štěstí nepřináší. Propadem pozic ale v létě nebyly postiženy jen stránky přeoptimalizované postaru, ale i ty, kde zdánlivě nic špatně nebylo.

Jak se vyvíjí a zlepšují prohledávače, jak se mění chápání SEO, mění se tedy i chápání toho, co přeoptomalizovaná stránka nebo webový spam je. K nadužívání nějakého klíčového slova se totiž můžete dostat velice snadno. To třeba když prodáváte nějakou naprosto běžnou věc. Třeba postele.

„Jak se mám nepoužívat slovo postele, když je sakra prodávám?“ ptal se zoufalý klient.

Správná otázka. A tady je možná odpověď:

Základem je obsah. Ale jaký?

Zopakujme si proto, na co vyhledávače (Google a stále více i Seznam) berou největší zřetel. Podle specialistů z Google tvoří základ hodnocení stránek stále dvě základní věci: zpětné linky (ty tentokrát necháme stranou), co odkazují na kvalitní obsah. Ale jaký obsah to je? Pomohou nám analytici z Moz.com, podle kterých obsah stojí na třech faktorech:

  1. Relevance (tedy to, zda se dává odpověď skutečně na to, co hledáme)
  2. Kvalita (zda ta odpověď je vyčerpávající)
  3. Prožitek (tedy to, jak nám tu odpověď stránka dokáže zprostředkovat jako uspokojivou)

Pojďme ale ještě dál. Jakou úlohu zde hrají klíčová slova? Podle Moz.com úloha jejich počtu na hodnocení kvality obsahu stále klesá. A jak bude Google stále „chytřejší“, bude tento význam v budoucnosti ještě o něco menší.

Dejme ještě jednou slovo analytikům ze SEO agentur, tentokrát Searchmetrics.com. Ti tvrdí: „Klíčová slova budou v dobrém obsahu samozřejmě hrát i nadále  úlohu. Ale nebude záležet na jejich počtu, ale relevanci a způsobu použití.“ To potvrzuje i Moz.com: Google (a v závěsu samozřejmě i náš Seznam) stále dokonaleji nacházejí souvislosti mezi klíčovým slovem v přesném tvaru a jeho variantami, příbuznými slovy a samozřejmě synonymy. A tady jsme zpátky u našich postelí.

Keyword stuffing vs LSI keyword aneb kde synonyma najdete

 Za přeoptimalizovanou stránku může Google a nově i Seznam (který češtině samozřejmě rozumí o něco lépe než jeho zahraniční konkurent) považovat text, kde se pracuje se slovy jen v jednom základním tvaru: postele, postele, postele. Kde ale náhradu za postele hledat? V angličtině pro ně mají termín LSI keyword (latent semantic analysis keyword). U nás si vystačíme se starými dobrými synonymy. A odkud je brát?

Uplatněte svou fantazii a bohatou slovní zásobu. Postele mohou být i lože, lůžka, spaní, palandy pelíšky či postýlky. Vyspíte se i v peleši nebo dokonce brlohu. A samozřejmě noc přečkáte i v obyčejném místě na spaní (odpočinku, snění, klimbání a milování), kde vás jistě algoritmus Google ani Jalapeňo 3.0 strašit nebude.

Při hledání synonym a příbuzných slov pomohou staré dobré plánovače klíčových slov a vyhledávané dotazy v Skliku a AdWords. Kouknout doporučuji i do Google analytics, kde najdete zajímavá klíčová slova, co návštěvníci u vás na webu hledají nebo s jakým dotazem (především ze Seznamu) přišli.

 A samozřejmě pro ty, co si chtějí práci nejvíce usnadnit, je tu Slovník synonym. Jestli vás pobavily peleš i brloh, už víte, odkud je mám.

Jan Hromek

Pokud si ani pak nejste jisti, zda jste stránku nenechali „přeoptimalizovaný“, obraťte se na nás. Zlikvidujeme na ní webový spam dřív, než ji sežehne další porce papriček ze Seznamu.