Obrázky vám získají vyšší návštěvnost – jak je optimalizovat?

8. 3. 2017
Jan Hromek
Copywriter
8 min

optimalizace obrázků

 

„Jeden obraz vydá za tisíc slov,“ tvrdilo staré čínské přísloví. A platí to dodnes. Zároveň je pravda, že sebelepší cizí popis nenahradí dojem získaný skrze vlastní oči. Sami nakonec určitě víte, jak často na internetu vyhledáváte nějakou věc tak, že z výsledků textového vyhledávání skočíte na obrázky. Některé obory internetového podnikání se bez kvalitní obrazové dokumentace proto neobejdou: na hezké fotografie vás spolehlivě nalákají, třeba když hledáte dovolenou, ubytování, kvalitní restauraci nebo oblečení.

Je to přece tak snadné. Nemusíte procházet jednotlivé obchody s bytovými dekoracemi nebo doplňky do koupelny. Neztrácíte čas listováním, ale vybíráte očima. A co se vám líbí, to objednáte. Obrázky ve vyhledávání jsou zkrátka příležitost, kterou nesmí opomenout žádný provozovatel e-shopu nebo služby nabízené na internetu. Patříte mezi ně? Potom jsou pro vaše podnikání obrázky a jejich „dohledatelnost“ jednou z možností, jak konkurenci upláchnout. A jistě vás proto zajímá, co při optimalizaci nesmíte opomenout.

Soubor našich doporučení, která z článku získáte, vychází z toho, jak vyhledávače pracují. Podobně jako v případě „optimalizace“ textů je princip stejný: udělejte vše, abyste vyhledávačům pomohli co nejjednodušším způsobem najít obrázky právě z vašeho webu.

Vyhledávačům hledání obrázku co nejvíce usnadněte

I když jsou vyhledávače stále chytřejší, stále ještě lépe čtou, než rozeznávají tvary nebo barvy. Natož smysl nebo funkci zobrazeného. Určitě jste si všimli, že vám vyhledávač ale dost často nabídne obrázek, který je vložený do nějakého diskusního fóra. Často z adresy úplně jiného webu. Vyhledávač o obrázku ale dobře ví: obrázek je totiž použitý ve správném a logickém kontextu. Ve vašem případě to bude v popisu zboží v nabídce, celé kategorie nebo článku.

Dejte obrázkovému souboru správný název. Pokud hledáte třeba svářečku, vyhledávač určitě snadněji najde obrázek svareci-invertor-kitin-165.jpg než například automaticky generovaný 1e54a4917256.jpg. Pro pojmenování nepoužívejte pauzy mezi znaky, ani háčky nebo čárky. Administrace vašeho webu by z hezké url adresy mohla udělat třeba toto: svářecí­ invertor KiTin 165.jpg.

Nezapomeňte na popisek Alt. Alt – alternativní popisek / text – v ideálním případě říká, co na obrázku je (například „svářecí invertor“). A to nejen vyhledávačům, ale i každému, komu se obrázek z nějakého důvodu nenačte. Dejte pozor, abyste popisek Alt nezaměnili s podobnou funkcí označování obrázku – popiskem Title. Ten slouží především jako doplňková informace, co se u obrázku objeví po najetí myší. Poví nám, kam se třeba dostaneme po kliknutí na obrazový odkaz.

 

Dejte pozor na duplicity

Podobně jako u optimalizování webu pro textové vyhledávání, dejte pozor na duplicitu alternativního textu Alt. Pokud to půjde, obecná klíčová slova (jako například „svářecí invertor“) upřesněte například názvem zobrazeného výrobky („svářecí invertor KiTin 165“). Tím se nežádoucím duplicitám snadno vyhnete.

 

K lepšímu indexování obrázků vám pomůže obrázková sitemapa – sitemap.xml. Díky ní v analytickém nástroji Search console navíc uvidíte, o kolika obrázcích, které vyhledávačům v sitemapě nabídnete, Google skutečně ví.

 

optimalizace obrázků – sitemap

Máte „zoptimalizováno“? Určitě váš zajímá, kde uvidíte návštěvnost z vyhledávání obrázku, pozice a další statistiky.

Výsledky hledejte v Google analytics a Search console

V případě Seznamu je to jednoduché. Protože výsledky vyhledávání obrázků najdete na samostatném webu Obrazky.cz, stačí si v analytickém nástroji Google analytics vybrat data pouze z tohoto zdroje.

O něco těžší to budete mít v případě vyhledávání na Google. Pokud dosud ještě nepoužíváte již zmíněný analytický nástroj Search console, třeba vás k tomu přesvědčí potřeba analyzovat návštěvnost z vyhledávání obrázků. Základní data (počet zobrazení, počet kliknutí nebo pozice klíčového slova) najdete po přepnutí typu vyhledávání na obrázky.

                                                                                              

optimalizace obrázků – search console

Nepodceňte kvalitu a velikost obrázků

A teď už jen telegraficky. I při optimalizování obrázků platí, že čím dříve vyhledávač obrázky a jejich popisky na stránce vidí, tím jím dává větší váhu. Obrázek proto na stránku umisťujte co nejvýš. A klíčové slovo v Alt popisku dejte před upřesňující doplnění (opět viz náš příklad: „svářecí invertor KiTin 165“).

Velké obrázky zpomalují načítání stránky. Objemné obrázky proto upravte pomocí komprimace dat v některém z obrazových editorů. Nezapomeňte ale na to, aby komprimace nesnížila vzhled obrázku. Na rozmazaný a „rozpixelovaný“ obrázek klikne málokdo.

Krátké tipy na optimalizaci obrázků

  • IrfanView – program nejen na prohlížení obrázků, ale také na jejich jednoduchou editaci (využijete pro komprimování dat a změnu velikosti).
  • Seznam ve své SEO nápovědě zdůrazňuje význam tagu Alt.
  • Google pro optimalizaci obrázků radí: „Vytvářejte stránky, které se líbí.“
  • Nemáte při ruce programátora na vytvoření obrázkové sitemapy? Pomůže vám automatický generátor.
  • Rychlé měření pozic mnoha obrázků na Google nabízí pomocí nástroje Jednorázové měření pozic i Collabim.

optimalizace obrázků – collabim

 

Chcete poradit s optimalizací obrázků nebo s nastavením Search console? Napište nám.

 

Jan Hromek