Nejčastější chyby na českých e-shopech – 2. díl

27. 11. 2012
6 min

předchozím díle jsme referovali o třech velmi častých chybách, kterých se dopouštějí provozovatelé českých e-shopů. Nedostatečně nebo špatně popsané produkty, cenové triky a triky s dostupností. Pokud se těchto chyb nebo dokonce drobných nečestností dopustíte, rychle ztratíte důvěru zákazníka a na Vaše místo se v těsné konkurenci posune kdokoliv jiný. Dnes se v našich rozborech nejčastějších chyb na e-shopech dostaneme trochu do jiných vod – co provozovatelé dělají v dobré víře, a přesto je to špatně.

 

Vítejte v našem e-shopu…

Podle některých statistik máte jako provozovatel komerčních stránek jen několik sekund na to, abyste čerstvého návštěvníka svého webu přesvědčil, že našel něco zajímavého. Po několika vteřinách, kdy si návštěvník prohlíží vstupní stránku, musí dojít k závěru, že našel, co hledal.

I přes nezpochybnitelnost tohoto jednoduchého pravidla drtivá většina českých komerčních stránek prezentuje na nejlukrativnější ploše své titulní stránky různě dlouhé slohové práce o historii firmy a jako třešničku na dortu hlavní nadpis: Vítejte na našem e-shopu / na našich stránkách.

Hlavní nadpis stránky

Podle jednoho z tradičních pravidel pro tvorbu stránek by měl hlavní nadpis (H1) obsahovat stručnou a důležitou informaci – co nabízíte – pro zákazníka, ale i pro vyhledávač. V designu moderních e-shopů se od klasicky zobrazeného hlavního nadpisu z estetických důvodů upouští, ale webů s konzervativním vzhledem je na českém trhu stále převaha a tak má toto pravidlo stále velkou váhu. Pokud například prodáváte sušené garnáty (krmivo pro vodní želvy), Váš nadpis na titulní straně by mohl znít třeba „Sušení garnáti – prodejna, e-shop“ Návštěvník tak během necelých dvou vteřin dostane dostatek informací o Vašem podnikání a vyhledávače, jak bylo již zmíněno, přikládají klíčovým slovům v nadpisu větší váhu. Věta „Vítejte v našem e-shopu“ má pro všechny zúčastněné strany nulovou hodnotu.

Naše firma vznikla před patnácti lety v garáži za domem…

Dvě tři vteřiny návštěvník četl hlavní nadpis stránek. Do momentu, kdy začne zvažovat odchod ke konkurenci, Vám zbývá s trochou fantazie dalších zhruba pět sekund. Myslíte si, že je vhodné mu servírovat historii firmy, její strukturu, postupné přibývání poboček a plány na další expanzi? Rozhodně ne. V tomto okamžiku musí zákazník vidět zajímavé produkty. Ať už provozujete e-shop nebo jinak komerčně zaměřené stránky, měli byste ukázat v prostoru, který se nabízí očím zákazníka to nejlepší, co máte, v ideálním případě samozřejmě to, co návštěvník hledal.

Historii firmy nemažte!

Ať už předchozí odstavec vyznívá jakkoliv, rozhodně pracně sepsanou historii firmy nemažte, naopak, pokud pro lepší obraz Vaší firmy máte co, určitě to napište. Tyto informace ale nepatří na vstupní stránky Vašeho webu, tam patří Vaše produkty. Zařaďte článek o Vaší historii, Vašem podnikatelském krédu a výhledech do přehledného menu někde mezi obchodní podmínky a kontakty. V řadě případů může být vkusně a zajímavě pojednaná historie firmy právě tím, co přiměje zákazníka poptat službu nebo výrobek u Vás, místo u cenově srovnatelné, ale méně důvěryhodné konkurence.

Vstupní stránka není vždy stránka titulní

Jako vstupní stránka se označuje ta, která se otevře návštěvníkovi jako první, ať už přichází z vyhledávače, srovnávače cen, nebo reklamy, odkazu či banneru. Pokud zrovna neprodáváte jen jeden výrobek, nebo úzce omezený výběr podobných produktů, budete chtít odlišné produkty nebo kategorie zpracovat v samostatných odděleních nebo podstránkách Vašeho webu. Je potom logické, že by se návštěvníkovi mohla na prvním místě zobrazit Vaše konkrétní stránka věnovaná tomuto produktu místo stránky titulní. Stále platí pravidlo o několika málo vteřinách, po jejichž uplynutí začíná být návštěvník nervózní. Zkuste pár sekund ušetřit tím, že připravíte návštěvníkům na konkrétní dotazy konkrétní stránku s nabídkou.

Pro takovou vstupní stránku opět platí to, co pro titulní. Nadpis výstižný a produkty v zorném poli. Pokud máte potřebu prezentovat ve svém oddělení podlahových krytin na prvním místě přesvědčení, že vinyl je lepší, než PVC, musíme Vás zklamat. Pokud návštěvník na první pohled neuvidí nabízené vzory, jeho chuť odejít z Vašeho webu rychle poroste.

Shrnutí

Internet zrychluje. Na jedné straně je to dobře, na straně druhé toto zrychlování působí negativně na lidskou trpělivost. Uživatelé internetu jsou zvyklí rychle najít a rychle získat informace. Vědí, že pokud se stránka na prvním místě ve vyhledávači pomalu načítá, nebo není srozumitelná, na druhém místě se nabízí určitě něco lepšího. Při návrhu svých vstupních stran vycházejte ze statistik Google Analytics o času, který návštěvníci průměrně stráví na Vašich jednotlivých stránkách, a dbejte na to, abyste stihli zákazníka svojí nabídkou oslovit v řádu vteřin.

Máte dobré pozice ve vyhledávačích, a přesto nic neprodáte? Možná jste si právě přečetli, proč to tak je. Abyste měli jistotu, poraďte se přímo s odborníky v naší firmě.

Nemáte čas brouzdat internetem?