Nebojte se 404

22. 2. 2016
7 min

404 Page not found. Poměrně běžná stránka, která však může zcela odradit návštěvníka webu, aby pokračoval v jeho procházení. V dnešním článku si ukážeme, co to vlastně chyba 404 je, jak chybové stránky odhalit i jak je chytře využít.

Androiddev101.com

Androiddev101.com

Kde se bere čtyřistačtyřka

404 je vlastně chybový protokol, který je odezvou na vyvolání stránky, která na serveru není k dispozici, nejčastěji vůbec neexistuje. A jak běžný uživatel na takové stránky narazí? V nejčastějších případech se jedná o chybu v zadané URL adrese, jako je například překlep, a nebo o starý odkaz, který vede na už smazanou, přejmenovanou nebo přesunutou stránku. Jednoduše, pokud váš e-shop generuje URL adresu podle názvu produktu, a zákazník najde odkaz na produkt, který je vyprodaný a na webu se nezobrazuje, po kliknutí na odkaz se mu zobrazí stránka 404.

Klasická 404

Je tedy jasné, že časté zobrazování stránky 404 je nežádoucí. Naštěstí existuje poměrně jednoduchý postup, jak chybové stránky najít a zatočit s nimi.

Prvním krokem je odhalení odkazů, které vedou na již neexistující stránky. Samozřejmě nemůžete procházet široké vody internetu a pátrat po všech nefunkčních odkazech, ale můžete využít jeden z webových nástrojů, který udělá většinu práce za vás.

Wearespry.com

Wearespry.com

Odhalte chybu

Jedním z nejefektivnějších nástrojů je Google Search Console, dříve známý jako Webmaster Tools. Je zdarma, je spolehlivý a jako jediný vám poskytne i informace o odkazech ze třetích stran.  Drobnou nevýhodou je, že pro jeho zprovoznění je potřeba nasazení potvrzovacího kódu na web.

Dalším a velmi efektivním nástrojem je desktopová aplikace Xenu. Stačí jen zadat adresu vašeho webu a Xenu provede důkladnou analýzu chybových odkazů, ale taky obrázků, rámečků, scriptů a dalších prvků stránek.

Pokud toužíte po kvalitě komerčních nástrojů, volte například taktéž desktopovou aplikaci Screaming Frog SEO. Nástroj je sice zpoplatněný, ale zvládne analýzu několika stovek stránek zdarma.

Odhalit chybu 404 zvládnete i přes Google Analytics, analytický nástroj, se kterým se musí setkat každý vlastník webu. pro nalezení chybové stránky v Analytics je potřeba označit chybové stránky titulkem, například Stránka nebyla nalezena a podobně. Přes kartu Chování a dále Obsah najdete všechny odkazy, které na chybovou stránku vedou. Stačí, když do vyhledávacího pole zadáte chybový titulek.

Redukce stránek 404

Chybné odkazy už známe, co s nimi dál? Přesměrujte je na funkční stránku, která bude návštěvníka zajímat. Postup je opět jednoduchý. Do přehledné tabulky vypište všechny nefunkční odkazy z analýzy a přiřaďte k nim relevantní a hlavně funkční stránky webu, na které neexistující stránky přesměrujete. U zrušených produktů můžete například přesměrovat na podobný produkt nebo nadřazenou kategorii. U starých článků na výpis článků s podobným tématem. V každém případě však myslete na to, že přesměrování musí mít smysl, aby návštěvníka zbytečně nezmátlo, pomohlo mu najít to, co hledá a bylo prospěšné i pro návštěvnost a hodnocení samotného webu ve vyhledávání Google, Seznamu a dalších vyhledávačích..

Bluefountainmedia.com

Bluefountainmedia.com

Ve většině případů vám zbude hromada stránek, které není možné přesměrovat. Zvažte, zda má smysl s nimi dále pracovat, nebo je prostě ponechat svému osudu.

404 zábavně a užitečně

I po sebepečlivější analýze nefunkčních odkazů se chybě 404 úplně nevyhnete. Stačí, aby návštěvník na webu zadal jakékoliv URL, které prostě neexistuje a chyba je na světě.

Jedinou záchranou je to, že i s designem stránky 404 se dá pracovat, tak aby návštěvníky zaujala, případně pobavila, odkázala je na další části webu a vám přinesla nový prostor pro optimalizaci webu včetně linkbuildingu. Podívejme se, jak chybovou stránku optimalizovat, tak aby byla užitečná.

Drobečková navigace (více o jejím místě v moderním webdesignu najdete v článku: Pohádkové ponaučení z drobečkové navigace je možná trochu starší prvek webu, avšak pořád nesmírně užitečný. A kde může pomoc víc, než na stránce, kam se uživatel dostal nechtěně a neví, jak pokračovat dál. Orientaci ztracenému uživateli usnadníte i vhodnými odkazy na jiné stránky webu. Zase dbejte na relevanci odkazů, které uživateli pomohou. Získáte tak navíc kvalitní prolinkování webu. Často ale návštěvník ví přesně, co hledá. Umožněte mu variabilní opuštění chybové stránky pomocí vyhledávacího okna. Čtyřistačtyřka nabízí dostatek prostoru taky pro nejrůznější informace. Umístěte na ni banner odkazující na probíhající akce, či odkazy na vaše články. Zanechte kontaktní formulář, přes který vám lidé můžou popsat chybu.

Swapbox.com

Swapbox.com

„Vymazlení“ stránky 404 je především v poslední době záležitost prestiže a popularity celého webu. Inspirujte se světovými i českými firmami a z nutného zla vytvořte užitečný a zároveň zábavný prvek webu. Klidně popusťte uzdu kreativitě po funkční i designové stránce, myslete však na to, že vzhled chybové stránky by měl odpovídat celkovému designu i cílové skupině webu. Uživatelé stránek o pletení těžko ocení vtipné znázornění chyby v kódu.

Hraní si s designem chybové stránky 404 došlo už tak daleko, že existuje několik pravidelných žebříčků a vzhled čtyřistačtyřek má dokonce vlastní celosvětové klání. V článku se pokochejte několika zajímavými 404 z mezinárodní soutěže.

Austinstone.org

Austinstone.org

craniumcreations.com

Craniumcreations.com

Frontend2011

Frontend2011

Kwarter.com

Kwarter.com