Marketingové trendy pro rok 2016

8. 1. 2016
4 min

Už jste v posledních týdnech zkoušeli zadat do Google frázi „marketing trends 2016?“ Zobrazí se vám více než 100 000 výsledků. Kolik z tohoto úctyhodného počtu článků má opravdu nějakou predikční hodnotu ukáže až bilance za 12 měsíců. My si na proroky hrát nebudeme a nabídneme vám souhrn toho nejzajímavějšího, co jsme se při přečtení, byť zlomku, těchto odhadů dozvěděli, a co nás zaujalo.

Více a ještě víc video obsahu

Informace, že se uživatelé internetu rádi dívají na video, vám rozhodně nevyrazí dech. Nejpopulárnější platforma Youtube zaznamenává víc než 4 miliardy zhlédnutí denně. Návštěvnost klasických blogů pozvolna klesá ve prospěch video kanálů. Nejznámější youtubeři se řadí mezi celebrity. Zejména pro mladší generace.

Nic nenasvědčuje tomu, že by v následujícím roce nastal dramatický zvrat. Lze očekávat, že brandový video obsah se dostane do samotného centra pozornosti moderního digitálního marketéra. Pokud neumíte pracovat s videem, nezoufejte. Ruku v ruce se stoupající poptávkou po pohyblivých obrázcích se zvukem roste i nabídka video řešení a online editačních platforem. Možností způsobu tvorby video obsahu nikdy nebylo více. Záleží jen na vašich nápadech.

Automatizace se probouzí

Lide, kteří místo usnadnění, ulehčení práce zvolí raději složitou, trnitou cestu, patří spíše do oblasti antických dramat a epických velkofilmů, než do reálného života. Určitá míra lenosti je součástí každého z nás.

Pokud pracujete s PPC reklamou a nevyužíváte automatická pravidla, skripty, feedy, nákupní kampaně a automaticky generované produktové kampaně, již teď máte značný hendikep vůči konkurenci. Pracovat s automatizací znamená pracovat efektivněji, rychleji, lépe. Díky automatizaci eliminujete ze svého pracovního života časově náročné mechanické, triviální činnosti.


Identity-based PPC marketing zamíchá karty oblasti PPC reklamy

Pokud děláte PPC reklamu již delší dobu, víte, že jedna věc je v této disciplíně neměnná. Cena prokliku neustále roste. Stejně jako inflace. PPC specialisté musí dělat neustále nová opatření, aby byly jejich kampaně efektivní.

V závěru roku 2015 Google AdWords zprovoznil cílení reklam dle emailových seznamů. Facebook tuto možnost poskytuje již delší dobu.  Vaši reklamu již necílíte na anonymní masu lidí. Směřujete ji na uživatele, kterého znáte. Ušijte mu sdělení, informaci přesně na míru. Nebo, oslovte prostřednictvím této formy PPC reklamy uživatele, kteří budou váš obsah dál virálně šířit.


Zdroj obr: www.searchenginejournal.com  

Influence marketing – víc Youtuberů a blogerů

Již zde byli okrajově zmínění Youtubeři – relativně nový fenomén. Mladí lidé, kteří točí třeba videa, jak dlouhé desítky minut hrají počítačové hry. Nebo ukazují, co denně nosí ve své kabelce.  A tyto videa získají desetitisíce i statisíce zhlédnutí. Pro své odběratele představují youtubeři, ale i klasičtí blogeři, autority, jejichž názor, vkus a styl má váhu. Není proto nic zarážejícího, že větší firmy s nimi už dávno spolupracují.

Jedná se o Influence marketing, subdisciplínu tzv. word of mouth marketingu. Influence marketing spočívá v intenzivnější spolupráci se specifickým, klíčovým individuálním jedincem, místo cílení na segment trhu v jeho celku. Influencer – Vlivná osoba – pak předává informace komunitě, kterou kolem sebe zformoval. Jednoznačnou výhodou je, že odběratelé tuto propagaci vnímají ve více pozitivním kontextu, než klasickou reklamu.

Chcete být vidět na sociálních sítích? Inzerujte a plaťte

Před dávnými a dávnými časy – zhruba před 7 lety – byly sociální média zadarmo. Kromě masy uživatelů začaly přitahovat ve velkém také marketéry. Ale věci se změnily. Facebook vstoupil na burzu a přiškrtil organický dosah promo stránek téměř k nule. Je na čase platit. Ze sociálních sítí se tak stal další obvyklý mediální kanál. Pokud chcete být na Facebooku vidět, bez finanční podpory to bude téměř nemožné. Ruku v ruce s tím samozřejmě stoupají požadavky na vyhodnocování přínosu a návratnosti investic.

Snapchat, nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Od doby, kdy modrá webová stránka Marka Zuckerberga zaplavila počítače na všech kontinentech pravděpodobně i včetně Antarktidy, čas od času probleskne médii zpráva o nové superrychle rostoucí sociální síti. V roce 2016 by tuto roli černého sociálního koně měl plnit Snapchat.

V čem spočívá jeho výjimečnost? Je ekologický - negeneruje kvantum digitálního odpadu. Uživatelem sdílená fotografie či video má omezenou trvanlivost. Po uplynutí doby, kterou si uživatel sám nastaví, se nahraný obsah automaticky vymaže. V současnosti jde o nejrychleji rostoucí síť v USA, která neustále nabírá na popularitě.


 Virtuální realita, augmentovaná realita, wearables - trendy na delší trať

Na sklonku uplynulého roku získalo velkou popularitu video, ve kterém starý odsouzený trestanec po 44 letech propuštěný na svobodu popisuje, jak vnímá aktuální svět a život v New Yorku. Mimo jiné žasne, že lidé chodí po ulicích, mluví se sluchátky na uších sami k sobě, dívají se do nějakých krabiček a vůbec se nesledují, kam jdou. Virtuální či augmentovaná realita, ve které se mísí digitální a reálný svět, je již dávno mezi námi.

Dá se předpokládat, že v budoucnosti budu toto propojení ještě užší. Giganti jako Google nebo Facebook již delší dobu pracují na vývoji technologií v oblasti virtuální reality. Totéž platí o „wearable technologiích“. V minulém roce pronikly na trh tzv. fitness náramky, monitorující životní funkce a aktivity uživatele.

Je nepravděpodobné, že během tohoto roku virtuální technologie pronikne plnou silou do života všech. Nicméně marketér, který nalezne způsob, jak efektivně oslovit početnou skupinu uživatelů chytrých telefonů, může za 12 měsíců říct, že jeho rok byl po pracovní stránce úspěšný.