Kouzlo micro copy aneb vymáčkněte z textu maximum

5. 6. 2016
Jan Hromek
Copywriter
7 min

Text na vašem webu je ta nejsnazší cesta, jak změnit návštěvníka v zákazníka. A nemusí zdaleka jít o sáhodlouhé „romány“, ve kterých se spolehlivě zamotáte sami ještě dřív, než se vůbec dostanou k prvnímu čtenáři. Ukážeme vám, jak dostat návštěvníky na svou stranu pomocí krátkých textů. Poznejte sílu tzv. micro copy.

Návštěvník, kterého zaujmete, se dříve nebo později stane i vaším zákazníkem. Platí jednoduchá rovnice, že ten, kdo bude na vašem webu číst, s velkou pravděpodobností u vás nakoupí. Nebo se stane uživatelem služeb.

Možná se v tuto chvíli zarazíte a vzpomenete si na dobu školních slohových prací. A v hlavě vám blikne červená žárovka s jasným sdělením:

„Stop! Tak tohle přece nezvládnu.“

Máme pro vás dobrou zprávu. Zvládnete. Nikdo po vás nebude chtít psát dlouhatááááááááánské texty. I v copywritingu totiž platí, že malé věci mohou mít obrovský dopad. A my vám ukážeme kde.

Důvodů, proč využívat microcopy je hned několik. Ten první je nejjednodušší:

1. Protože prostě musíte

Proč naši lekci o microcopy nezačít tím, co vlastně už dobře znáte. Určitě jste v životě napsali aspoň SMSku nebo poslali e-mail. A víte, že na zprávu máte (přesně) odměřený počet znaků. U SMSky je to 160 znaků. A že má být předmět e-mailu krátký, zdůrazňovat nemusíme.

Kde dál se bez microcopy neobejdete? Trénovat můžete na firemním účtu na Twitteru (140 znaků) nebo v PPC na proklikových reklamách, které nabízejí 25 + 35 + 35 znaků přesně. A ani o znak navíc. Tečka!

Jaké jsou další důvody nad microcopy přemýšlet?

2. Protože na dlouhé texty nemáte čas

Půvab microwritingu je ona zmíněná snadnost. Detaily webu můžete „ladit“, kdykoliv si chcete odpočinout od pracovní rutiny. Stačí vám pak jen dobře znát zákazníky a mít rád svůj byznys. A věřit mu. Uvidíte, že to pak půjde samo. Příklad?

microcopy_tabule

Tady je neodolatelná tabule, která láká k nákupu v místním obchodě. Vsadím se, že i obyčejný rohlík vám navíc bude chutnat opravdu speciálně.

microcopy_badoo

Seznamka Badoo dobře ví, jak mně v e-mailu naladit.

microcopy_marketing_events

A londýnští pořadatele festivalu Marketing events tuší, že pobyt v cizím městě nejlépe využiji pro seznámení se se zajímavými lidmi z oboru.

A tak bych mohl pokračovat dál a dál. Ale to už čeká další důvod. Proč ještě musíte dát na micro copywriting důraz?

3. Protože to prostě funguje

Statistika konzultační a UX agentury Nielson Norman Group je neúprosná. 8 z 10 lidí se rozhoduje podle titulku. Už třetí slovo si přečte mnohem méně lidí než první dvě. Kdy, když ne teď? Kdy, když ne tady?

Krátké popisky tlačítek, formuláře, charakteristika služeb, informační maily a obecně výzvy k akci jsou malá bitevní pole, kde se rozhodují velké bitvy o zákazníka.

Nevěříte? Opět mám pár příkladů:

microcopy_marketing_bonami

„Služebníček? Známe se?“ Obchod s bytovými doplňky Bonami vsadil na hned dva neotřelé způsoby, jak návštěvníka přimět k interakci.

microcopy_garmot

„Domluvme si schůzku.“ Příklad jasné výzvy k akci.

microcopy_ppc

Nabídněte výsledek. V našem případě zisk z PPC.

microcopy_gmc

A stále zůstaňte tím, čím jste – lidmi. Takto Google nabízí možnost telefonické podpory, všem, kteří raději telefonují.

A máme tu poslední důvod:

4. protože je to prostě zábavné, hezké a na webu to vypadá uživatelsky „sexy“ :)

microcopy_topshop

Nákupní galerie s módou Topshop přiblížila nakupování co nejvíce zážitkům ze skutečných butiků. A v čem si z nich odnášíte oblečení? V košíku nebo taškách?

Mimochodem, že se nad popisem tlačítek opravdu vyplatí přemýšlet, ukazuje příklad dalšího obchodu s módou: podle studie Econsultancy zvýšil prodejce bot Schuh účinnost tlačítka o 17 %, když změnil výzvu z běžného „koupit“ na „přidat do košíku“.

Přemýšlíte, že by lepší micro copy zlepší vaše podnikání? Nevíte, kde začít? Obraťte se na náš marketingový tým.