K čemu slouží analýza klíčových slov?

16. 11. 2016
6 min

Pořád nemáte zcela jasno, k čemu pořádně slouží ona analýza klíčových slov? Proč realizace zabírá tolik hodin a přínos na první pohled není zcela vidět? V článku se dovíte základní principy tvorby a použití analýzy klíčových slov.

Co si představit pod analýzou klíčových slov?

Jedná se o průzkum těch slov, která souvisí se zkoumaným oborem. Počet výsledných zkoumaných slov nebývá v počtu desítkách, ale stovkách až tisíců. Důležitým ukazatelem u slov je jejich průměrná měsíční hledanost ve vyhledávačích. Ukazatelem hledanosti to však nekončí. Analýza klíčových slov by měla zodpovědět mnohem více odpovědí. Např. ceny daných slov v PPC systémech, jejich konkurenčnost, základní roztřídění do vhodných kategorií a zejména obecně data pochopit, interpretovat a dále s nimi vhodně naložit.

Nesnažíme se v analýze klíčových slov nalézt pouze co nejvíce hledaná slova, ale co nejvíce relevantních výrazů k danému oboru. Chceme následně na web přivádět opravdové zákazníky a nikoliv jen zvyšovat statistiky návštěvnosti bez efektu.

K čemu je určená analýza klíčových slov?

Primárním účelem tvorby analýzy klíčových slov je podpora SEO. Chceme-li však racionálně využívat i jiných marketingových kanálů, než jen SEO, měli bychom veškeré aktivity mít podložené právě analýzou klíčových slov.

Z analýzy KW zjistíme:

  • slova, která jsou relevantní pro daný obor
  • přibližnou cenu, za kterou lze na daná slova inzerovat spolu s konkurečností
  • setříděná a uskupená jednotlivá slova do daných kategorií a logických celků

Analýza KW slouží jako podklad pro:

  • Tvorbu struktury webu - z analýzy vyplyne, která slova jsou hledaná, která umístit do hlavních kategoriích, jak web větvit do kategorií, podkategorií, jaký je potenciál v jednotlivých odvětvích.
  • Psaní metadat - která slova umístit do titulků, popisků, nadpisů.
  • Psaní produktových stránek e-shopů - stejně jako u struktury i metadat víme, které kategorie produktu lidi zajímají více, které meně a dle toho můžeme psát adekvátní texty. Můžete se také podívat, jak správně optimalizovat vstupní stránku.
  • Psaní obsahových stránek - velmi důležitým aspektem pro SEO je využití veškerých příležitostí a tedy dát lidem odpovědi na doplňující otázky - např. Jak vybrat kolečkové brusle, Kdy vyměnit letní pneumatiky. V analýze najdeme i tyto longtailové výrazy typu “jak na..”.
  • PPC kampaně - kde u jednotlivých výrazů v analýze vidíme cenu, můžeme posoudit, kolik nás budou stát PPC kampaně, které obory jsou jak drahé a hledané.
  • Linkbuilding - víme, která slova jsou vysoce hledaná a která naopak méně, avšak nemusí být tak konkurenční a ze kterých můžeme brzy sklízet ovoce.

Jak se tvoří analýza klíčových slov?

Vždy je ideální mít historická data, ze kterých můžeme čerpat a vycházet. Nejprve začínáme shromažďováním kw, následuje třídění a škatulkování a posléze data intepretujeme.

Shromažďování

Čím více klíčových slov, tím lépe. Použijeme dotazy z Google Analytics, návštěvnost z vyhledávání dle Search Console a neposlední řadě nástroje na návrh klíčových slov v reklamních systémech Adwords a Sklik. Lze také využít nástroje Marketing Mineru, který umí vydolovat spousty dalších dotazů z našeptávačů.

Třídění a škatulkování

Veškeré dotazy se následně musí utřídit, jelikož z různých zdrojů se vyskytují duplicitně, v různých pádech, s/bez diakritiky či v případě longtailů v přeházeném slovosledu. Následně dotazy tzv. škatulkujeme neboli klasifikujeme do jednotlivých kategorií. Nezbytným pomocníkem je nástroj Open Refine, bez kterého si lze klasifikaci jen těžko představit.

Interpretace

Zjištěné výsledky se snažíme interpretovat pomocí grafů a tabulek. Zkušený markér pak z tabulek je schopen interpretovat výsledky

  • jestli současná podoba struktury webu je vyhovující
  • které odvětví, kategorie či značky v sobě ukrývají největší potenciál
  • jakým obsahem bychom mohli přivést další návštěvníky na web
  • navrhnout další vhodné aktivity, kterými se bude postupovat

Nepodceňujte analýzu klíčových slov. Její nevyužití vás může stát nemálo finančních prostředků. Chcete-li využít potenciálu vašeho podnikání na maximum, kontaktujte nás.

Autor: Tomáš Taragel

Nemáte čas brouzdat internetem?