K čemu slouží analýza klíčových slov?

16. 11. 2016
6 min

Pořád nemáte zcela jasno, k čemu pořádně slouží ona analýza klíčových slov? Proč realizace zabírá tolik hodin a přínos na první pohled není zcela vidět? V článku se dovíte základní principy tvorby a použití analýzy klíčových slov.

analýza klíčových slov

Co si představit pod analýzou klíčových slov?

Jedná se o průzkum těch slov, která souvisí se zkoumaným oborem. Počet výsledných zkoumaných slov nebývá v počtu desítkách, ale stovkách až tisíců. Důležitým ukazatelem u slov je jejich průměrná měsíční hledanost ve vyhledávačích. Ukazatelem hledanosti to však nekončí. Analýza klíčových slov by měla zodpovědět mnohem více odpovědí. Např. ceny daných slov v PPC systémech, jejich konkurenčnost, základní roztřídění do vhodných kategorií a zejména obecně data pochopit, interpretovat a dále s nimi vhodně naložit.

Nesnažíme se v analýze klíčových slov nalézt pouze co nejvíce hledaná slova, ale co nejvíce relevantních výrazů k danému oboru. Chceme následně na web přivádět opravdové zákazníky a nikoliv jen zvyšovat statistiky návštěvnosti bez efektu.

K čemu je určená analýza klíčových slov?

Primárním účelem tvorby analýzy klíčových slov je podpora SEO. Chceme-li však racionálně využívat i jiných marketingových kanálů, než jen SEO, měli bychom veškeré aktivity mít podložené právě analýzou klíčových slov.

Z analýzy KW zjistíme:

  • slova, která jsou relevantní pro daný obor
  • přibližnou cenu, za kterou lze na daná slova inzerovat spolu s konkurečností
  • setříděná a uskupená jednotlivá slova do daných kategorií a logických celků

Analýza KW slouží jako podklad pro:

  • Tvorbu struktury webu - z analýzy vyplyne, která slova jsou hledaná, která umístit do hlavních kategoriích, jak web větvit do kategorií, podkategorií, jaký je potenciál v jednotlivých odvětvích.
  • Psaní metadat - která slova umístit do titulků, popisků, nadpisů.
  • Psaní produktových stránek e-shopů - stejně jako u struktury i metadat víme, které kategorie produktu lidi zajímají více, které meně a dle toho můžeme psát adekvátní texty. Můžete se také podívat, jak správně optimalizovat vstupní stránku.
  • Psaní obsahových stránek - velmi důležitým aspektem pro SEO je využití veškerých příležitostí a tedy dát lidem odpovědi na doplňující otázky - např. Jak vybrat kolečkové brusle, Kdy vyměnit letní pneumatiky. V analýze najdeme i tyto longtailové výrazy typu “jak na..”.
  • PPC kampaně - kde u jednotlivých výrazů v analýze vidíme cenu, můžeme posoudit, kolik nás budou stát PPC kampaně, které obory jsou jak drahé a hledané.
  • Linkbuilding - víme, která slova jsou vysoce hledaná a která naopak méně, avšak nemusí být tak konkurenční a ze kterých můžeme brzy sklízet ovoce.

Jak se tvoří analýza klíčových slov?

Vždy je ideální mít historická data, ze kterých můžeme čerpat a vycházet. Nejprve začínáme shromažďováním kw, následuje třídění a škatulkování a posléze data intepretujeme.

Shromažďování

Čím více klíčových slov, tím lépe. Použijeme dotazy z Google Analytics, návštěvnost z vyhledávání dle Search Console a neposlední řadě nástroje na návrh klíčových slov v reklamních systémech Adwords a Sklik. Lze také využít nástroje Marketing Mineru, který umí vydolovat spousty dalších dotazů z našeptávačů.

Třídění a škatulkování

Veškeré dotazy se následně musí utřídit, jelikož z různých zdrojů se vyskytují duplicitně, v různých pádech, s/bez diakritiky či v případě longtailů v přeházeném slovosledu. Následně dotazy tzv. škatulkujeme neboli klasifikujeme do jednotlivých kategorií. Nezbytným pomocníkem je nástroj Open Refine, bez kterého si lze klasifikaci jen těžko představit.

open-refine

Interpretace

Zjištěné výsledky se snažíme interpretovat pomocí grafů a tabulek. Zkušený markér pak z tabulek je schopen interpretovat výsledky

  • jestli současná podoba struktury webu je vyhovující
  • které odvětví, kategorie či značky v sobě ukrývají největší potenciál
  • jakým obsahem bychom mohli přivést další návštěvníky na web
  • navrhnout další vhodné aktivity, kterými se bude postupovat


Nepodceňujte analýzu klíčových slov. Její nevyužití vás může stát nemálo finančních prostředků. Chcete-li využít potenciálu vašeho podnikání na maximum, kontaktujte nás.

Autor: Tomáš Taragel