Jak vytvořit newsletter

23. 9. 2013
5 min

Hranice mezi spamem a kvalitní přínosnou komunikací se zákazníkem je velice tenká. Profesionálně a vkusně vytvořený newsletter je efektivní marketingovou metodou a příjemnou pomocí zákazníkům v jejich rozhodování. Pokud se překročí meze vkusu a newsletter není pro zákazníka přínosem, pokud se s ním zachází neodborně, velice snadno naopak zničí pověst firmy a zákazníky odežene.

O tom, jak vytvořit newsletter, existují obsáhlé odborné publikace. Jako základ však stačí dodržovat následující desatero

 

10 tipů pro tvorbu úspěšného newsletteru

 

1. Newsletter vytvořte a posílejte přes specializovanou aplikaci

Pokud hodláte vytvořit a rozesílat newsletter, použijte k tomu specializovaný program pro email marketing  - jako například CentralNews (profesionální newsletter program). Emailingové programy nabízí kromě editoru pro tvorbu newsletterů, samotného odesílání i pokročilejší funkce, jako například odesílání grafického letáku, sledování statistik doručení, třídění seznamu zákazníků a  hromadné odesílání emailů  pouze vybraným zákaznickým skupinám. Profesionální program také dokáže newsletter rozesílat v předem naplánovaných termínech bez dalšího nutného zásahu - těžko jeho práci nahradíte ruč-.ně!

2. Stanovte si pouze jeden cíl a omezený počet sdělení

Před tvorbou newsletteru byste si měli ujasnit, co je vašim cílem. Nemusí to být jen prodej konkrétních produktů. Pro obchod jsou přínosné i informace z rozeslaných dotazníků, registrace do dalších projektů, často má výborný efekt i prosté sdělování novinek a zajímavých oborových informaci. Sjednoťte své myšlenky, nenabízejte v newsletteru několik rozdílných informací, vypíchtěte pouze tu hlavní (například otevření nové kamenné prodejny). Moderní newsletter - emailingová kampaň si zakládá na jednoduchosti a výstižnosti sdělení.

3. Předmět zprávy rozhoduje

Při tvorbě newsletteru myslete  na předmět zprávy - rozhoduje totiž o tom, zda si zákazník zprávu otevře, nebo ji rovnou smaže. Zkuste příjemce motivovat k tomu, aby email otevřeli. Nalákejte je na téma, nevykládejte však všechny karty, zachovejte určité tajemství, které je bude motivovat k přečtení celého sdělení.

 

jak vytvořit newsletter

Při tvorbě newsletterů myslete i na to, jak upoutat předmětem zprávy

 

4. Oslovujte v jednotném čísle

Vyhněte se oslovení typu "Vážení zákazníci", pokuste se promlouvat ke každému zákazníkovi zvlášť. Použít můžete i méně formální jazyk. Pozor na dialekt! Oslovujete zákazníky napříč celou republikou!

5. Uživatelé na internetu nečtou

Texty newsletteru tvořte v krátkých odstavcích, pro rozdělení delšího textu používejte odrážky, pro zdůraznění důležitých informací se nebojte použít nadpisů s větším písmem. Obsah by měl být zhruba pochopitelný po přečtení nadpisů, umožněte zákazníkovi, aby si mohl sdělení pročíst zběžně, ale i podrobně.

6. Nebojte se bannerů a grafiky

Propagujete nějaký produkt? Věřte, že obrázek vyjádří více, než tisíc slov. Do newsletteru je možné začlenit  interaktivní prvky jako například video, animaci či MP3 podcast. Buďte k sobě ale kritičtí. Nemáte pro grafiku vlohy? Pomůžeme.

7. Motivujte uživatele k akci

Nezapomínejte na to, že pokud uživatele nezaujmete na první pokus, ve většině případů se k emailu již nevrátí. Zvýrazněte důležité prvky (tlačítko koupit, odpovědět apod.) a řekněte uživatelům, co mají udělat.

8. Zkoušejte a testujte více variant

Každá skupina zákazníků je jiná, liší se uživatelé módního internetového obchodu od eshopu prodávajícího svářečky. Na každou skupinu bude platit něco jiného. Využijte A/B testování, zkoušejte nové neokoukané formy nabídek.

9. Newsletter kombinujte s dalšími marketingovými nástroji

Pořádáte soutěž, máte slevy na určité výrobky? Nezapomeňte je zakomponovat při tvorbě newsletteru, přesně toto vaši zákazníci chtějí. Utvořte pro ně zajímavou slevou akci, nebo je jiným způsobem odměňte za to, že odebírají novinky.

10. Kontrolujte návratnost investice

Newsletter je na rozdíl od reklamy médium, u kterého můžete očekávat okamžitou reakci. Po odeslání newsletteru můžete brzy a snadno zkontrolovat, kolik návštěvníků vám z newsletteru přišlo a kolik jich opravdu nakoupilo!