Jak vytvořit newsletter

1. 9. 2019
Martina Zoubková
Marketingová specialistka
9 min

Hranice mezi spamem a kvalitní mailingovou komunikací se zákazníkem je velmi tenká. Určitě víte, že dobře vytvořený newsletter je efektivním marketingovým kanálem a často jedinou aktivní cestou, jak aktivně komunikovat se svým zákazníkem. Ale jak vytvořit newsletter, který bude dosahovat všech kvalit a podpoří vaši marketingovou strategii?

O tom, jak psát newsletter, jaký má mít newsletter design a jak emailem nebo newsletterem oslovit davy už bylo napsáno mnoho. Nenechte se odradit hromadou zdrojů různé kvality, minimálně ze začátku (ale i v pokročilé strategii) vám postačí následující desatero jak vytvořit newsletter.

 

10 tipů pro tvorbu úspěšného newsletteru

1. Newsletter vytvořte a posílejte přes specializovanou aplikaci

Asi vás napadne, že napsat a poslat newsletter ze svého mailového klienta nebude to pravé. A pokud vám to nenapadlo, právě jste se dozvěděli zásadní informaci. Kvalitní newsletter prostě nevytvoříte na gmailu. K dispozici je naštěstí celá řada dostupných mailingových systémů s celou řadou funkcí. Základem každého takového nástoje pro tvorbu newsletteru jsou předchystané šablony newsletterů, které si doupravíte podle svých potřeb, možnosti hromadného odeslání emailů, newsletterů a třeba i SMS s nastavením času, správa kontaktů a v neposlední řadě statistiky každé vytvořené kampaně.

2. Stanovte si pouze jeden cíl a omezený počet sdělení

Tak jako v každé své kampani, i v mailingu byste měli mít pevně určený síl. Ať už navazuje na nějaký marketingový koncept, nebo na newsletteru stavíte samostatnou kampaň, vždy si stanovte, čeho konkretním newsletterem chcete dosáhnout. Newsletter nemusí jen prodávat produkty. Využijte emailing právě pro aktivní komunikaci se zákazníky a získejte informace které potřebujete například pomocí dotazníků. Často má výborný efekt i prosté sdělování novinek a zajímavých oborových informaci. Sjednoťte své myšlenky, nenabízejte v newsletteru několik rozdílných informací, vypíchtěte pouze tu hlavní (například otevření nové kamenné prodejny). Moderní newsletter - emailingová kampaň si zakládá na jednoduchosti a výstižnosti sdělení.

3. Předmět newsletteru rozhoduje

Při tvorbě newsletteru myslete na předmět zprávy - rozhoduje totiž o tom, zda si zákazník newsletter otevře, nebo mail navždy propadne do zapomnění. Zkuste příjemce motivovat k tomu, aby email otevřeli. Nalákejte je na téma, nevykládejte však všechny karty, zachovejte určité tajemství, které je bude motivovat k přečtení celého sdělení. Ideální do předmětu newsletteru jsou otázky, které vzbudí zvědavost. Nebojte so použít smajlíky nebo číslovky. Ty předmět oživí a zákazník jej nepřehlédle mezi dalšími maily v přeplněné schránce. Nebojte se ani dlouhých předmětů - 

Komplexní mailingový nástoj CentralNews umožňuje rozšířit předmět o anotaci. Získáte tak daleko více prostoru pro zajmutí zákazníka na první pohled. Anotace se ve výpisu mailů ve schránce propisuje ihned za předmětem a při správné délce anotace nahradí náhled prvních slov z newsletteru.

 

jak vytvořit newsletter

Při tvorbě newsletterů myslete i na to, jak upoutat předmětem zprávy

 

4. Nezapomeňte s kým mluvíte

Ani při tvorbě newsletteru nezapomínejte na zažitý komunikační styl vaší značky a na vaši cílovou skupinu. Jak psát newsletter? Jednoduše netykejte pokud jsou vaši zákazníci vyššího věku a nepoužívejte slangové výrazy a neologismy, když jednáte s veleváženými zákazníky. Pokud je vaše cílovka mladší, naopak se nehodí strojený a strohý způsob komunikace. A také nevykejte (Vám, Vy, Váš). U newsletterů a mailingu se jedná o hromadnou korespondenci, kdy oslovujeme v množném čísle, ale vykání je neuctivé, protže je patrné, že není mířeno osobně.

5. Zákazníci na internetu nečtou

Texty newsletteru tvořte v krátkých odstavcích a vyhrajte si s formátováním textu. Nebojte se využít odrážky, zvýraznění, různé velikosti písma a obrázky. Obsah by měl být zhruba pochopitelný po přečtení nadpisů, umožněte zákazníkovi, aby si mohl sdělení pročíst zběžně, ale i podrobně. Zvažte jaké texty použít např. u produktového newsletteru. Může se stát, že příliš dlouhý text odsune hlavní sdělení až dolů a zákazník se k němu ani nedostane.

6. Nebojte se bannerů a grafiky

Propagujete nějaký produkt? Věřte, že obrázek vyjádří více, než tisíc slov. Do newsletteru je možné začlenit interaktivní prvky jako například video, animaci či MP3 podcast. Buďte k sobě ale kritičtí. Bez grafika se nepouštějte do složitých designů. A i grafika by měla korespondovat s obsahem.

7. Motivujte zákazníky k akci

Nezapomínejte na to, že pokud zákazníky newsletterem nezaujmete na první pokus, ve většině případů se k emailu již nevrátí. Zvýrazněte důležité prvky (tlačítko koupit, odpovědět apod.) a řekněte uživatelům, co mají udělat. Nenechte svoje zákazníky přemýšlet, hledat a pátrat po významu vašeho sdělení. Důležité informace (nebo pointu newsletteru) umístěto co nejvýš, aby byly patrné na první pohled a nebylo nutné se k nim doscrollovat.

8. Zkoušejte a testujte více variant

Ani v rámci jednoho e-shopu nebývají všichni zákazníci stejní. O svých klientech máte k dispozici nepřeberné množství dat, tak je využijte i při tvorbě newsletteru. Pusťte se do dělení kontaktů na základě výpovýdajících dat a každé skupině připravte newsletter na míru. A je jedno, jestli se to týká nabízeného sortimentu, komunikačního stylu nebo doby odeslání mailu. Testujte co na koho platí, kombinujte a zkoušejte jak vytvořit dokonalý newsletter.

9. Newsletter kombinujte s dalšími marketingovými nástroji

Pořádáte soutěž, máte slevy na určité výrobky nebo dárky k registraci? Nezapomeňte je zakomponovat při tvorbě newsletteru, přesně toto vaši zákazníci chtějí. Utvořte pro nězajímavou slevou akci, nebo je jiným způsobem odměňte za to, že odebírají novinky. Využijte vašich možností, aby zákazníci na newsletter čekali.

10. Kontrolujte návratnost investice

Jednou z hlavních výhod mailingu jsou velmi nízké náklady na jeho vytvoření a odeslání. U newsletterů navíc většinou můžete čekat okamžitou reakci. Nezapomínejte měřit, kolik lidí newsletter otevřelo, kolik navštívilo web a splnilo cíl. A i takové měření můžete zahrnout do testování a další newsletter vylepšit.

Chcete pomoct s mailingem nebo chcete vyzkoušet nástroj pro tvorbu newsletterů CentralNews? Ozvěte se nám!

Nemáte čas brouzdat internetem?