E-shopové zajímavosti roku 2014

7. 1. 2015
9 min

Rok 2014 navázal na řadu trendů, jež mají počátek v letech 2013 a 2012, našlo se však i spousta změn, které vyvrátily jednou pro vždy dříve zažitá dogmata, jakými jsou například jednostránkové nákupní koše, tlačítka pro sdílení na sociálních sítích, nutnost mít responzivní web a řada dalších. Svou roli sehrála i změna občanského zákoníku, která poupravila pravidla e-commerce. Pojďme se blíže podívat na ty nejdůležitější.

Obsah je stále větší král, možná bůh

Algoritmické změny v hodnocení stránek vyhledávači Google (průběžně) a Seznam (léto 2014) aktuálně přiřazují stále větší váhu kvalitnímu obsahu, psanému nikoliv právě pro ně, nýbrž pro uživatele.  Nastolený trend z let 2012 a 2013 bude určitě pokračovat  – obsah psaný pro vyhledávače postupně zmizí z očí internetových uživatelů a do popředí se ještě více dostane informacemi nabitý text psaný s jasným cílem – co možná nejpřesněji odpovědět uživatelům na jimi zadané dotazy.

Zároveň je dobré si uvědomit, že pomyslné nůžky snahy zavděčit se oběma vyhledávačům se stále více rozevírají a pro marketéry bude i nadále hledání kýženého kompromisu mezi tím co funguje na Google a co na Seznam stále složitější (více se o novinkách ze světa vyhledávání a SEO dočtete zde).

Moderní web design jako faktor úspěchu

Kultura webových stránek se napříč celou planetou liší. Úplně jinak vypadá úspěšný eshop v orientálních zemích (spousta barev a na naše poměry často nepřehledné), jinak tomu bude v Americe, kde mnoho dobrých eshopů nedisponuje téměř žádným designem a vypadají, jako by byly vytvořeny na bezplatné šabloně a zcela odlišný přístup k tvorbě internetových obchodů můžete čekat ve střední Evropě. V  našich končinách je totiž webdesign důležitou charakteristikou stránek , která se podílí na jejich úspěchu/neúspěchu.

Vytvořit zajímavý a přitom vysoce funkční web je však nákladné a za jeho návrhem a tvorbou stojí mnoho hodin práce celého týmu odborníků, což si bohužel nezanedbatelná část českých podnikatelů neuvědomuje. Trendem současnosti je však stále větší vnímání náročnosti tvorby webových stránek a s tím i ochota podnikatelů investovat vyšší částky do vývoje. Díky tomu se častěji setkáte s velmi hezkými weby, které jsou intuitivní a nenutí vás téměř přemýšlet.

Design se tak samovolně stává jedním z hlavních kritérií, které přímo ovlivňují úspěch webu v tvrdé konkurenci dnešní doby a tento trend bude pravděpodobně i nadále pokračovat pozitivním směrem.  Ubude levných webů  vytvořených na šablonách a přibude mnoho středně náročných stránek s více propracovaným konceptem.

   

Bublina jménem responzivní weby

Znáte pojem responzivní? Pokud ne, měli byste – avšak pozor! Není tomu tak dávno, co byl responzivní design nafouklým termínem, o kterém se více mluvilo a psalo, než se s ním pracovalo. Tehdy  každý nový e-shop na míru „musel“ být responzivní  – často se však stávalo, že lidé, kteří responzivní web chtěli, ani nevěděli, co vlastně „responzivní“ znamená a zdali jej skutečně potřebují.

Dnes se řada odborníků spíše přiklání k teorii, která díky použitelnosti a efektivitě preferuje spíše mobilní weby či dokonce aplikace. Lze tedy očekávat, že větší investoři, kteří mají rozpočet na velké weby, investují peníze spíše do mobilního webu, který poběží paralelně s tím desktopovým, než aby vkládali prostředky do vývoje responzivního webu.

Domnívám se, že responzivní web je určitě dobrá věc . O jejím využití však přemýšlejte v souvislostech a nespokojte se pouze s argumentem „když jej má konkurence, chci ho také“. Možná pro vás totiž bude lepší právě mobilní web, mobilní aplikace nebo dokonce zjistíte, že pro vás podobné věci nemají smysl a bohatě postačí klasický jednoduchý web, primárně určený pro počítače.

Personalizace – vyplatí se či nikoliv?

Podobně jako responzivní web byla v minulosti dalším velmi často skloňovaným pojmem personalizace – tedy snaha návštěvníkovi webu nabídnout unikátní obsah, vytvořený výhradně pro něj, na základě jeho předchozích návštěv či jiných parametrů. V současnosti vám personalizace umí zobrazit poslední prohlížené produkty, zboží, jež jste si přidali do košíku a nakonec nenakoupili, či dokonce produkty odpovídající vašim zájmům.

Kolem personalizace se strhnul poměrně velký rozruch, který však v letošním roce trošku utichnul, když velké české firmy publikovali na konferencích své výsledky a tak trochu naznačily, že personalizace je sice dobrá věc, ale  český internetový rybníček je příliš malý na pokročilou segmentaci a personalizaci . Důvodem je fakt, že po vyfiltrování dle předem stanovených parametrů vzejde tak malé cílové publikum, že na něj individuálně cílit nemá smysl.

Určitě se najde řada těch, kteří i nadále budou striktními zastánci personalizace. Já však patřím k těm, kteří budou s personalizací velmi opatrní – alespoň prozatím.

Jak se platí na českém internetu?

Pamatujete tu dobu, kdy jakýkoliv bankovní převod pro vás byl téměř stresujícím úkonem, který u vás nevzbouzel důvěru a vy jste raději volili dobírku či platbu hotově při osobním odběru? Už je to dávno, viďte.  Dnes už jsou zabezpečení a technologie na výrazně vyšší úrovni  a díky tomu se stále častěji využívají online platební metody. I když dobírka v ČR stále patří mezi nejčastější volby nakupujících.

Vzpomínám si, když pár let zpět někdo na internetu nakupoval skrze platební kartu, byl považován za hazardéra. V posledních letech (myslím, že rok 2014 znamenal velký zlom) je však tento typ úhrady za objednané zboží stále častějším. Dokonce někteří majitelé eshopu (prozatím především v zahraničí) tento postup preferují natolik, že ani jinou možnost platby nenabízejí. Nesporně velkou výhodou při platbě on-line kartou či skrze internetové bankovnictví je, že nejste nikterak omezeni Při  dobírc e často nemůžete platit kartou  a navíc musíte čekat na čas doručení i s hotovostí.

Věřím, že v roce 2015 se výrazně zvýší počet online plateb a ubude plateb v hotovosti při osobním odběru a dobírkou. Očekávám, že tento trend bude pokračovat, jelikož jde o pravděpodobně nejrychlejší a nejjednodušší způsob nákupu na internetu.

Zaměřeno na pohodlí uživatele

V minulosti byl cílem digitálních marketérů především přivádět návštěvnost na stránky, kde jeho práce končila. Dnes, již je však tento přístup dávno překonán (důkazem může být stále více rozšířený výkonnostní marketing) a internetový marketing je komplexní disciplínou, která řeší mnohem víc, než jen návštěvnost vašeho webu.

Majitelé webových stránek stále častěji chápou, že  přivedený návštěvník ještě není zákazníkem  a že je nutné s ním pracovat i poté, co si zobrazil vaši domovské stránky. Oči marketerů se mnohem častěji ubírají na konverzní trasu, optimalizaci webu z pohledu použitelnosti a neustálému A/B testování (případně u velkých projektů agilnímu vývoji – vše závisí na výši investice). Budoucnost je prostě v uživatelské přívětivosti (UX).

Díky tomu předpokládám rozložení investic do marketingu mezi samotné kampaně vodící návštěvníky a práci s webem ve prospěch vylepšování internetových stránek.

Sociální sítě nejsou všechno

Slepá honba za fanoušky vašich stránek na Facebooku již není v kurzu poměrně dlouho. Dokonce se dnes běžně setkáte s názory, že mít za každou cenu firemní profil na sociálních sítích má smysl jen v případech kdy:

  • Se na Facebooku či jiné síti pohybuje vaše cílová skupina
  • Máte lidem co nabídnout (obsah, novinky z oboru)
  • Disponujete dostatečnými kapacitami, abyste zajistili pravidelnou aktualizaci svého profilu
  • Máte jasně stanovenou strategii

Řada firem tak pochopila, že se jim investice do sbírání návštěvnosti skrze sociální sítě nevyplácí a zastavila tak práce na svých profilech. Důkazem nepříliš smysluplného využívání sociálních sítí v České republice na konci roku 2014 byla i  přednáška Avinashe Kaushika  na Marketingovém festivalu, který se takříkajíc vysmál několika předním českým Eshopům.

Sdílím názor řady marketingových specialistů, kteří očekávají  úpadek mnoha firemních profilů , především v oborech, jež nenabízí přímý prodej produktů či služeb. Zároveň souhlasím, že se na českém Facebooku ustálí několik málo lídrů v každém oboru, kteří na sebe časem strhnou pozornost od malých značek – vše je však otázka několika let.

Aktualizace občanského zákoníku

1. ledna 2014 nabyl platnosti  nový občanský zákoník , který tak trošku zamíchal kartami na poli e-commerce. Důvodem byla poměrně zajímavá diskuze právníků okolo pasáží, jež mají vliv na internetové podnikání. Jejich názory se totiž poměrně dost lišily, především z počátku roku. Je tedy nutné dávat velký pozor, jak  upravit nákupní proces a obchodní podmínky , aby vyhovovaly novému zákonu. Po drobné počáteční hysterii se vše uklidnilo a vyjasnilo a nyní vše běží v nově zajetých kolejích.

Již rok byste tak správně například měli:

  • Uvádět v obchodních podmínkách odkazy na jednotlivá zákonná ustanovení
  • Mít připravený formulář pro odstoupení od kupní smlouvy ke stažení
  • Zasílat aktuální obchodní podmínky v e-mailu, kterým potvrzujete přijetí objednávky
  • Mít aktualizované podmínky pro reklamaci

Sám jsem zvědavý, co přinese rok 2015 – zvláště na poli stále více populárního Real time biddingu (RTB), nových sociálních sítí, návratu email marketingu a aktualizací algoritmů Seznamu a Googlu. Už teď se těším na další bilancování.

Jakub Rejnuš