Co si správný copywriter vezme z přednášky o závislosti na pornu?

20. 6. 2017
Jan Hromek
Copywriter
7 min

Čert a copywriter (marketér) nikdy nespí. Vždyť příležitost dělá nejen zloděje, ale i dobrého kopíka. A tak jsem se během přednášky přistihl, že místo výkladu o nešťastnících, kterým život ničila jejich závislost, přemýšlím. Přemýšlím o tom, jak by přednáška mohla být ještě zajímavější, pestřejší a pro posluchače přínosnější. A kdesi z dálky ke mně doléhala behaviorální závislost, masturbace, relaps a kopulační impotence.

Lekce č. 1: dejte pozor na nadužívání „divných“ slov

Jakkoliv přednášku navštívila i veřejnost odborná, nemalá část posluchačů byla jistě zaskočena odbornými termíny. Slovy, kterým možná posluchači rozuměli. Ale která jim přece jen zněla cize a nesrozumitelně. „Konzumování pornografie“ přece může být „koukání na porno“. Posluchačovu pozornost spíše stimuluje (přitáhne) „posedlost sexem“ než „nadměrné sexuální chování“.

A podobně je to v internetovém marketingu: e-shopy často neprodávají jídlo, ale jakési potravinářské produkty. A za tyto produkty platíme finančními prostředky. I když každý spíš zpozorní, pokud uslyší magické slovo PENÍZE. Přestaňte proto na svých webech prodávat produkty, ale nabídněte lidem, to co mají nejraději: plné břicho, krásu, emoce, radost a štěstí.

Lekce č. 2: kořením textu vždy bude citace

 

„Bohužel čas pokročil a já bohužel musím ukázky z průzkumu, který jsme mezi závislými na pornografii, přeskočit.“

 

Věta, která mezi všemi natěšenými na oblíbené „veselé historky z natáčení“ bouchla jako puma. Těšili jste se na skutečné příhody nešťastníků, které porno dohnalo k exhibování na veřejnosti? Smůla. Nebudou.

Jako suchý letní den osvěží deštík, tak i vaše texty na webu „nakopnou“ vhodně umístěné citace. Často včas a na poslední, když už čtenář začíná usínat nebo se chystat z vašeho webu či e-shopu odejít. Proberte ho! Citovaní autority nebo někoho, kdo má zkušenost s vaší služnou nebo výrobkem, spolehlivě čtenářovu pozornost znovu přitáhne. A navíc, citace nejsou jediné, které umějí čtenáře v pravý čas trknout. Podívejte:

Lekce č. 3: jeden obrázek je za tisíc slov

 

Copywriting a porno

Autorské právo: ockra / 123RF Reklamní fotografie

„Kopulační impotence…“ Lidi čtou rádi, ale ještě raději mají grafy, tabulky, vizualizace a úplně nejvíc obrázky. Jasné?

Tak jdeme dál, čeká nás zametání.

Lekce č. 4: vymeťte slovní vatu

Stoupnout si před dav natěšených posluchačů chce kus odvahy. A taky talent řečnit, schopnost argumentovat. Nadání měnit tón, posluchače tu postrašit, tu se k němu sladce lísat. Co je však hlavní? Umění jasně mluvit. Bez zbytečných serepetiček.

Jakoby, prostě, ještě se vraťme, vlastně, čili, co jsem chtěl říct… Co jsem to vlastně chtěl říct? Tohle: dejte si pozor na planá slova. Slepé patrony, líné spermie. Naše řeč je jich plná, ale tahle slova nesdělují vůbec nic. A často vidím i neuvěřitelně komplikovaných souvětí. Natahované věty kostrbatě poslátané slovy jako „který, jaký, která“. Chcete čtenáře k smrti spolehlivě unudit bezpohlavními plky? Pak nasaďte tato souvětí.

A co říct závěrem?

Lekce č. 5: dělejte závěry

Mám náběh na závislost na pornu? Kolik hodin nebo minut dokonce denně je hranice pádu do propasti společenského dna? Deklasuje mě někdy porno v soukromí i v práci? Kolik mám času věci změnit? Dohoní mě ve finále ruka spravedlnosti za exhibice na veřejnosti?

 

Taky vás to zajímá? Snad někdy příště se to dozvíte. Čáry máry fuk – zazvonil zvonec a přednášky byl konec.

 

Dejte proto při psaní pozor, aby vám brzy nedošel dech. Ohlídejte, že budete mít možnost vše podstatné doříct. A v pravý čas uzavřít. Hotovo, zvonec. Každý správný příběh totiž potřebuje konec a své… vyvrcholení ;).

Jan Hromek

Nemáte čas brouzdat internetem?