Co si Google myslí o vašem webu? Search Console poodhalí zase o něco víc

24. 7. 2018
Jan Hromek
Copywriter
4 min

Zajímá vás, co na váš web Google ví? Spoustu odpovědí najdete v nástroji Google Search Console v jeho beta verzi. Takže pokud Search Consoli stále ještě nemáte a přesto to se svými stránkami nebo e-shopem myslíte vážně, co nejrychleji si tuto službu založte.

Google Search Console je šikovný nástroj, který vám v základní verzi napoví, v jaké kondici se váš web nachází. Alespoň podle Google. Ten před nějakou dobou dokonce u své služby zveřejnil Beta verzi, ve které toho najdete mnohem, mnohem víc. A to vám teď představím.

Otevřete si Search Consoli, přepněte si vlevo nahoře na „Beta verzi“ a v levé navigaci hledejte „Kontrola adresy url“. Vyberete si nějakou konkrétní url (adresu), vložte a za chvíli vám Console vyplivne zajímavá data:

  • zda tato url byla odeslána a indexována,
  • zda je v souboru sitemap.xml,
  • kdy ji Google naposledy procházel a zda je procházení vůbec povolené.

 

U běžné kategorie může vše vypadat třeba takto:

 

Google Search Console u běžné url

 

Toto je ideální případ. Google al samozřejmě odhalí i stránku, která má omylem zakázané procházení, indexování, není v sitemap a ani v indexu. Zkusme proto takové užití Search Console otočit a škodolibě a záměrně „Googlu“ podstrčme naopak nějakou „nesmyslnou“ stránku.

Nekonečné množství takových stránek přece snadno vyrábí každý jednodušší internetový obchod: pokaždé, když si seřadíte výrobky podle ceny, zapnete filtr na výrobce, když vytvoříte verzi pro tisk a podobně. Tedy nám tentokrát jde o všechny adresy, které sice chceme zpřístupnit návštěvníkům, ale nechceme, aby jejich prohledáváním ztráceli Google roboti čas a aby takové stránky indexovaly (obsah takových url je duplicitní). Jak váš web dokáže zkrotit provoz Google robotů na takových duplicitních adresách a zabránit tomu, aby tyto url Google zbytečně nezařadil do svého indexu? I to vám Search Console teď prozradí. Pojďme se na to podívat:

Jako pokus jsem vzal tu samou kategorii, seřadil produkty podle názvu a tím vytvořil tuto adresu:

https://www.domena.cz/kategorie/?Trideni=JmenoZbozi%20DESC

 

Jak se na tuto stránku Google podle Search Console tvářil?

 

Google Search Console u filtrem řazené url

 

  • Stránka není v indexu,
  • zahrnutí do indexu zablokovala značka no index,
  • stránka není v sitemap,
  • procházení je ale povoleno.

Jak je vidět, Google nám ukázal, že na tomto e-shopu je co zlepšovat. Stránka správně není v sitemap a není ani v indexu – díky značce noindex. Lepší by ale bylo u takové stránky nezakazovat indexaci, ale použít tzv. kanonizaci. Kanonizace do ideální (kanonické – třeba té z 1. příkladu) stránky na rozdíl od noindex  koncentruje page rank ze stránek podřazených – kanonizovaných (třeba právě té z příkladu č. 2).

 

Jak je na tom váš web? Mrkněte do nové Search Console :).

Použité foto: School image created by Pressfoto - Freepik.com

 

Jan Hromek