Blokuješ si reklamy? Máš zákaz vstupu na náš web

26. 1. 2017
5 min

AdBlock je postrach všech vydavatelů i majitelů webů už mnoho let. Návštěvníkům, kteří si tento plugin nainstalují do prohlížečů na počítači i mobilu, se totiž nezobrazují reklamy. Tím vlastníci stránek přicházejí o zdroj příjmu. Nyní se ale blýská na lepší časy díky usnesení Evropské komise.

AdBlock v současnosti využívá až 40 % českých internetových uživatelů

Vyrazilo vám to dech?

Mezi mladými lidmi do 30 let je použití AdBlocku rozšířené více než u starších uživatelů. Statistiky uvádějí, že 20 – 40 % návštěvníků ho má trvale spuštěný. Dlouhodobý vývoj na poli internetové reklamy si ale o podobnou aplikaci koledoval.

Spouštění Youtube videí bez nepřeskočitelných reklam, žádné bannery ve zpravodajských denících a chybějící reklamy na sociálních sítích. To byl sen všech rozhořčených návštěvníků internetu potom, co je bombardovala hlavně reklama. Proto si nainstalovali AdBlock. Ten totiž zobrazí na stránkách pouze neplacený obsah.

               

Ukázka webu s a bez programu na blokování reklamy.

Tím utrpěly umírněné stránky, které to s display PPC reklamou nepřehánějí a navíc ukazují pouze relevantní reklamu. Uživatelé s AdBlockem neuvidí reklamu nikde, pokud si pro určité stránky vysloveně nenastaví výjimku.

Jak se bránit proti uživatelům s AdBlockem?

Píšete blog. Věnujete hodiny vyhledávání zdrojů, samotným psaním a korekcí textů. Upravíte obrázky a nakonec článek publikujete. Pak se snažíte článek dostat mezi co nejvíce čtenářů. Jediným vaším příjmem jsou ale peníze z reklam, které se ukazují na webu.

Totéž platí pro majitele zpravodajských webů, jen ve větším měřítku.

Pokud vaše cílovka patří mezi ty uživatele, kteří AdBlock používají, co byste dělali?

1. Své čtenáře požádejte, aby si AdBlock vypnuli

Hezký příklad je žádost na komunitním cestovatelském webu, která se zobrazí ve chvíli, když ve vašem prohlížeči detekují program sloužící k blokování reklam. Vypnuli byste si ho pak na této stránce? My ano. Bohužel nemáme přístup ke statistikám, a tak nevíme, jestli si ho návštěvníci opravdu dobrovolně vypnou poté, co si zprávu přečetli.

 

2. Budete hledat další zdroje příjmů a doufat, že se počet „AdBlokařů“ nenavýší

Tento přístup je vhodný pro určité internetové stránky. Můžete přidat výzvu pro darování určitého finančního obnosu přes PayPal nebo vymyslet produkt (ebook, infografiku, audio podcast), který bude pro návštěvníky stránek zajímavý, a budou za něj ochotní zaplatit. Případně zavést předplatné.

Nebo nebudete dělat nic a jen sledovat, jestli vám nedochází k úbytku příjmu z reklam.

3. Zablokujete přístup těm uživatelům, kteří AdBlock mají

Nezaplatíš? Nemáš nárok vstoupit.

Tento radikální postup začali praktikovat v USA a západní Evropě, kde uživateli s AdBlockem na určitých stránkách nezobrazí obsah webu.

Až do minulého týdne (placený článek na Financial Times) byla tato praktika na pomezí zákona. Evropská komise ale projednává zákon, který toto jednání v EU vydavatelům umožní.

Podle ankety na Twitteru tento krok ale většinu uživatelů odradí a raději přejdou na jinou stránku. Vstřícný krok EU v oblasti zákona tedy vítají samotní vydavatelé, méně už lidé, kteří internetový obsah konzumují.

Jak bojujete s blokací reklamy na vašich stránkách Vy?