3 šik analytické vychytávky, které se vám šiknou

21. 11. 2017
Jan Hromek
Copywriter
8 min

Patří to k lidské přirozenosti, že přehlížíme to, co máme hned po ruce. To, co je nám nejblíže. Však to znáte o kovářově kobyle. Moderněji se tomu říká profesní slepota. Možná i vy máte přímo před očima na některém z marketingových nástrojů vychytanou funkci, kterou jste zatím neobjevili. A nad kterou si budete drbat hlavu, že ji ještě nevyužíváte. Tady jsou moje tipy:

  1. Collabim
  2. Search console
  3. Google analytics

Collabim – (umí) víc, než si myslíte

Čím začít? Třeba starým dobrým Collabimem. Tento český nástroj používáte pravděpodobně především pro sledování pozic klíčových slov při SEO aktivitách. A také jejich hledanosti. Umí toho samozřejmě daleko víc: sleduje zpětné odkazy, pomáhá najít příležitosti pro nové a spoustu dalších.

Spoustu novinek Collabim uvedl toto léto a podzim. Je to vylepšený dashboard – díky ikonkám prohlížečů jsou aktuální změny pozice klíčových slov přehlednější. A Collabim tu nabízí i změny vstupní stránky – snadno vidíte, kde prohlížeče váhají, jakou landig page mají jako výsledek upřednostnit. Jinými slovy: máte u vstupní stránky prostor pro optimalizaci.

Ale vedle nových funkcí jsou tu právě možná i ty, které dosud nevyužíváte. Doporučujeme občas rozkliknout nastavení zobrazených sloupců (nyní nově uspořádané) – určitě mezi nabídkou najdete metriku, kterou přehlížíte. Nebo naopak odstraníte hodnoty, které nepoužíváte a které vám jen znesnadňují rychlou orientaci v grafech a tabulkách. A jiný tip?

Na záložce „Stránky“ vám Collabim v části analýzy obsahu webu doporučí, která klíčová slova a kam doplnit. Berte skutečně jen jako doporučení. Ale vzhledem k tomu, že Collabim může porovnávat obsah tisíců stránek a jejich pozic v prohlížečích, často jsou to doporučení dost trefná.

Zlepšete v Search consoli vzhled vyhledávání

Pokud Collabim používáte primárně pro sledování pozic klíčových slov, určitě víte, že výsledky pro Google neodpovídají údajům, které Google ukazuje ve svém vlastním analytickém nástroji Search console. Mimochodem, i ta chystá změny, které už některé účty testují. Těšit se (prý) můžete zejména na vše, co se týká indexace, blokování nebo kanonizace jednotlivých stránek. Ale toto, ani chystaný přívětivější vzhled nástroje zmiňovat nechci.

Funkce, kterou jsem si oblíbil, je zvýrazňovač dat (v sekci Vzhled vyhledávání). Díky nim můžete u webu, který nemá ve svém kódu nasazena tzv. microdata, zlepšit vzhled vyhledávání. Jsou to právě microdata, pomocí kterých vyhledávače dokáží pochopit zobrazované informace: toto je naše adresa, toto je cena, tady uvádíme otevírací dobu a zde je recenze naší firmy nebo výrobku.

Pokud microdata nasazená nemáte, můžete je omezeným způsobem Google naučit: pomocí této části Search console, stránku po stránce (nebo v celé skupině stránek), trpělivě označujete jednotlivé elementy. Ale pozor, možnosti nejsou takové jako u skutečných microdat: označovat si můžete typy stránek jako např.:

  • článek,
  • událost,
  • produkt,
  • nebo restaurace.

Osekaný je i výčet elementů, které zvládnete Google naučit. Třeba u produktu je to název, cena, dostupnost, obrázek a třeba hodnocení. Jak jsem psal, práce s tímto nástrojem je trochu zkouška trpělivosti. A testem, jak konzistentní data na svém webu máte (máte o důvod víc se na pořádek a konzistentnost zaměřit). Ale pokud je Google s vaší prací spokojen, takto označená data bude ve výsledcích vyhledávání zobrazovat.

 

Strukturovaná data ve výsledcích vyhledávání

 

Máte na webu důležité stránky a programátor na vložení microdar nemá čas a mít nebude? Tak zkuste konkurenci odskočit pomocí zvýrazňovače dat. Určitě Search consoli nepoužívejte jen na sledování pozic a počtu návštěv u konkrétních klíčových slov. Byť pro mnohé byla určitě posledně jmenovaná funkce v consoli klíčová.

Dostaňte do Google analytics znovu vyhledávácí dotazy

Je to už nějaká doba, kdy Google analytics začaly skrývat klíčová slova ve statistikách organického vyhledávání z vyhledávače Google. V současné době se míra nezobrazených vyhledávacích dotazů (not provided) blíží 100%. Částečně to nahrazovala právě Search Console, kde ale čísla nebyla zdaleka kompletní, přehledná a hlavně nebyla uchovávaná navždy (zobrazovaná statistika se týkala jen posledních 3 měsíců). Co tedy s tím?

Data z Console vám do Google analytics dostane nástroj Keyword hero. V základní verzi sleduje 25 nejnavštěvovanějších stránek. To pro malé weby a e-shopy více než stačí. Když je to zdarma. K registraci stačí účet na Google. Ale pozor! Musíte mít pod tímto účtem práva pro danou Search consoli a hlavně pro Google analytics na úrovni účtu s možností účet upravovat (jinak do Google analytics data nedostanete). Nastavení je velmi intuitivní a jednoduché a za pár hodin se vám účet Google analytics začne plnit klíčovými slovy.

 

Klíčová slova v Google analytics

 

Proti Search consoli získáte:

  • téměř kompletní data,
  • co jsou za celé sledované období
  • a samozřejmě můžete si s nimi vyhrát v porovnání s ostatními kanály (třeba Seznamem) v rámci jednoho nástroje.

Jan Hromek

Nemáte čas brouzdat internetem?